Midsommar. Sarek eller?

År 2025 vandrade jag i Sarek från den 21 till 28 juni. En rundtur från Suorva, precis som ni.

Halvvägs mötte jag en kompis. Han hade startat från Kvikkjokk den 9 juni.

Det var mycket vatten och mycket snö. Jag vandrar i trailskor och hade blöta fötter i en vecka, bara avbrutet när jag slog läger, men blöta fötter stör mig inte.
Min planerade rutt genom Basstavágge blev inte av, för det var omöjligt (för mig i alla fall) att korsa Vuojnesluobbala. Sommarbron vid Skárjá var inte på plats, men det låg ändå för mycket snö för att vi skulle kunna ta oss fram till den.

Man hade kunnat ligga i tält på samma ställe i en vecka och sett ett nytt landskap varje dag. När jag först såg Bierikjavvre på väg västerut var över 20 % täckt av is. Några dagar senare passerade jag den igen på väg österut, och då var den nästan helt isfri.
Visa bilaga 1000001973.jpg

Vädret var bra. Ganska lite regn, mycket sol (faktiskt lite för mycket för min smak!), bara en dag med mygg (på Vuoskelvágge).

Lite av en slump slog vi läger nedanför Tjievrajågåsj och bestämde oss för att gå upp längs den nästa dag. Om bara alla ställen jag vandrade på bjöd på sådana belöningar för en snabb ingivelse!

1000001972.jpg

Utsikt mot Sarekmassivet.

Visa bilaga 1000001971.jpg
Utsikt mot söder.

Det var en fantastisk tur och jag kan varmt rekommendera det. Som naturupplevelse är det bland de bästa och största jag har haft, i klass med mit besök ved Grand Canyon.

Min kompis var nog lite besviken över snömängderna. Han hade hoppats på toppbestigningar, men från omkring 1200 m var det för mycket snö. Jag kan inte heller rekommendera en rutt från Kvikkjokk till Suorva vid den tiden på året; han fick i alla fall ett väldigt svårt vad över Rapaälven.

För mig blev det en påtaglig upplevelse av att naturen satte agendan. Det vill jag bara ha mer av!
Jag ska tillbaka till Sarek i år, men lite senare (8–16 juli). Jag hoppas verkligen att det blir möjlighet till toppbestigningar den här gången – och av samma anledning hade jag kommit ännu senare om jag kunnat. Men om man väljer att njuta av den natur som bjuds när man väl är där, så kan det bli en fantastisk tur oavsett snö- och vattenmängder.

Detta var min ungefärliga rutt under 2025, omkring 100 km på ca 7 dygn. Hade jag gått ensam hade jag nog kunnat gå en hel del längre (min kompis var trött efter 2 veckors vandring). Jag lade också ner mycket tid på att försöka hitta ett vadställe över till Ähpár, men utan framgång.
1000001975.png

Jag var så trött efter bilresan upp från Danmark att jag först gick fel på dammen, och sedan spenderade nästan 2 timmar med att gå förvirrat runt i renhagen precis på andra sidan vattnet, på jakt efter stigen ut till björkskogen. Dansk turist 🤣

I skogen var stigarna inte stigar utan bäckar. Kanske hade man kunnat hålla tårna torra med goretex-kängor, men jag tvivlar på det.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.