MH spire 2 ?

Ar det nagon som har nagon erfarenhet av Mountain Hardwear spire 2 taltet?
Hur har 'clipsarna' funkat? och jag antar att det blir hett pa sommaren, men fragan ar hur varmt!? (det har ju tva dorrar sa ventilation bra...kanske?)
Vindtalighet? (ar lite orolig for den dar polen som slutar ovanfor dorren... funkar det bra!?)
All tacksam for all info..

/Moa
 
*puttar denna fråga*

Dessutom undrar jag lite över;
MH Skyledge 2,
MSR Hubba Hubba och
Hilleberg Nammatj.

Om någon har kommentarer kring Crux X2 Storm så får ni gärna lägga till dem här med. :)

Letar efter ett relativt (kontra kostnad) lätt tält att använda mestadels på fjäll, mestadelen vår, sommar och höst men kanske även vintertid. God ventilation, plats i absider till packning och matlagning. Gärna självstagande och inte för klaustrofobiskt när det gäller sitthöjden i innertältet.
 
Hej, jag har ett MSR Hubba Hubba, och har använt det tillräckligt mycket för att ha en viss erfarenhet med det.

Det är perfekt för en person, och O.K. för två storleksmässigt. Sitthöjden är helt fin, och innertältet i nät känns ganska skönt att luta sig tillbaka i (till skillnad från vanliga innertältsdukar). Det går fort och enkelt att slå upp!

När solen kommer tidigt upp, eller steker hela natten, är det perfekt att sova i bara innertältet - man kan få en hel massa extra sömntimmar på det sättet.

Absiderna är inte så väldigt stora, men med lite varsamhet kan man laga mat i en av dem (jag brukar dra tillbaka innertältduken en bit med foten när jag tänder på).

Om man sätter fast staglina på fästena på yttertältet håller det sig ganska stabilt - jag har inte haft problem med hård vind. Och det har hållt allt vatten ute (även om det gärma droppar in lite grann i innertältet när man går ut).. Om man jämför med t.ex. ett Hilleberg Nallo 2 är det säkert inte lika startk och mindre användbart på vinternt, men för användning sommar/höst (särskilt när det är mycket sol på natten) tror jag det kan vara lika bra eller t.o.m fungera bättre eftersom ventilationen är fantastisk. Om man täcker över innertältet med tarp-"tak" kan man få toppventilation, regnskydd (när det inte blåser) och samtidigt inte bli myggbiten!

Jag tycker att det är ett mycket användbart och trevligt tält, och rekommenderar det gärna!
 
Nammatj är lågt i taket, köp 3-manna varianten om du vill ha gott om plats.

Här är ett bra ställe att läsa om diverse tält: http://www.trailspace.com/gear/tents/ Du kan också spana in Utemagasinet på biblan, dom hade en genomgång av kupoltält nån gång i våras. Minns att Muta Hubba (3-personers hubba hubba) var favorit, fast att tältduken var väl långt från marken för vinterbruk. Men man kan ju sy på snökjolar...
 
Tack för era svar.
Fann ett Nammatj 2 uppe på lagret där jag jobbar och funderar starkt på att dra det hem till stacken. Men jag undrar egentligen varför man ska släpa på ett Nammatj när ett Nallo som har längre absid (eller till och med Nallo GT) väger mindre än förstnämnda tält?

Nu är ju tingen så att jag förmodligen kan få Nammatj-tältet relativt billigt och kanske ska gå för det ändå. Hubba hubba verkar lite genomblåsigt för min del. Spire kollar jag fortfarande på.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.