Varför trixa med energisvaga bränslen som sprit och metanol, gas är enklare och sotar inte.
Varför ta upp gas i en diskussion om spritkök? Medvetet trådsabotage eller dåligt forumomdöme? Starta en Gas vs Sprit tråd om du vill diskutera det.
Varför trixa med energisvaga bränslen som sprit och metanol, gas är enklare och sotar inte.
I trangiakök har jag provat många varianter av sprit som påstås vara sotfri.
Den här har funkat bäst av de jag provat.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Etanolkamin/Bioetanol-36584/
Så även jag. När Trangia släppte sin första gasbrännare under senare halvan av 80-talet testade jag denna och har aldrig ens övervägt att byta tillbaka och att elda med sprit igen.
Tack för tipset!
Jag har sett att det finns något som heter Kemetyl T Spisbränsle - för inomhusspisar - sot och rökfri. Kan det vara något liknande?
Varför ta upp gas i en diskussion om spritkök? Medvetet trådsabotage eller dåligt forumomdöme? Starta en Gas vs Sprit tråd om du vill diskutera det.
Trangia själva har ju bestämt sig genom genom att sälja gasbrännare/multibrännare med nya kök, att då diskutera en 60 år gammal sotande lösning visar väl på hurpass konservativt det här med eldning i kök är?
Jag har bestämt mig sot tillhör en gammal tid.
Men ron och filosofeandeutrymmet kring en liten eld kan inte överskattas. Så visst behövs plastpåsar, stålull och grönsåpa hemma.
Giftiga bränslen hör hemma i ett lab och inte nära maten.
Lightdan skrev ovan att rödsprit fungerade väl jämt, i skrotlådan på förrådet fanns kilon med spritbrännare som kloggat igen, krossats och läckte i koppdelen, men så hade de oxså varit med ute på övningar. Alla behandlar inte utrustningen efter dess viktighet.
go tur
Varför det kan det inte bara ses som en produkt och funktionsupplysning?
Halaj!
Bensin, fotogen, metanol, etanol och metatabletter går alltså bort.?
Det blir inte mycket kvar att välja på, hörru.
//T
I trangiakök har jag provat många varianter av sprit som påstås vara sotfri.
Den här har funkat bäst av de jag provat.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Etanolkamin/Bioetanol-36584/
Ren etanol och ren metanol sotar givetvis inte men de är knepiga att få tag på.
Metanolen är dessutom giftig och absorberas via huden.
Man kan ju också acceptera att spritkök sotar och skydda sig mot sotet med en plastpåse runt den sotiga kastrullen.
Jag är intresserad av alla typer av campingkök och provkör dom gärna även när inte en utflykt är aktuell. Föreslå gärna nya kök att prova men försök inte att få mig att göra mig av med ett gammalt.