Meta lax.

Det finns krok som inte sätter sig djupt, utan i princip alltid sitter i mungipan.
Circle hook. Inget mothugg dock, bar att strama upp linan sakta och låta fisken kroka sig själv.
/John.
 
Hej. Detta settet att fiska lax på,går helt utmärkt i alla älvar!!!
Tror ni att alla laxar simmar mitt i älven? Eller kan den kanske simma in till kanten.
Har ni aldrig hört om någon som fått lax i torneälven 5m från kanten??

det andra: den lilla garnbiten på linan! Det är en garnbit man knyter på linan för att lättare se linan var den är.
Klart man har rulle på spöt med 0,50 mono lina.

nu fiskar jag som lausvik sa i flom älvar. 7-8m breda älvar på det minsta.
Vi har fått mycke lax i år. Flera på 8+. Min är en av dom 8,4kg.

så det går helt utmärkt att fiska så!!!!

skitfiske
Jo, nog har det hänt att lax tagit 5m från stranden, men betydligt oftare 50m ut, speciellt stigande lax i älven. Och då är det nog oftast båt med släpande vobblers där man söker av laxens ståndplatser effektivast. Alternativt ett långkastande spin-/haspelspö med tex 40gr Toby.
8kg ÄR småfisk i Torne/Muonio/Lainio-älvsystem där jag oftast fiskar. Faktiskt sällan dom går under dom vikterna. Dubbla den vikten börjar räknas som stor lax. Laxen vandrar inte upp i dom älvarna innan dom är stora nog att orka upp till lekplatserna kanske 400km från kusten och förbi strida forsar.
Men verkar grymt kul att meta lax i så små vattendrag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.