Mest udda maten ute?

Hej alla,

Hörde just det där matprogrammet på P1 med den tüska kvinnan, ni vet. Rune Larsson (som inte kräver någon ytterligare presentation) berättade om vad han äter och ätit under sina extrema långturer till fots och i båt. Bortsett från den världs- (nåja, hela utsidan.se kan den i alla fall) berömda Runekakan (som verkligen är ett riktigt Elvis-recept!), så hade herr Larsson ätit sportdryck med nedsmulad knäckemacka i, samt blåbärssoppa med rådjursskit i (nåja, det sistnämnda var visst ett olycksfall i arbetet). Han polemiserade även en del mot diverse näringsläror, och konstaterade att jobbar man nog hårt så behöver man en massa fett och salt.


Vad är det mest udda ni tryckt i er under era utevistelser? Turer i ogästvänligt klimat, med trasigt kök eller bara med hård ansträngning kan ju ge en rätt konstig kosthållning... Andra roliga matminnen är också välkomna.

Jag tror att detta ämne inte tidigare diskuterats på utsidan, så varsågoda!

Jag kan ju ge några egna bidrag:
-Mariekex med räkost på. Tjockt lager ost mellan två mariekex. Perfekt till toppturen, kräver inget kök.

-Sirap, helst ljus. Någon deciliter åt gången. Köper du det på tub så kostar det en tjuga tuben och kallas "gel".

-Cola med kaffe i. Det smakar riktigt illa (ssk om ljummet!), men vid min första skidtävling drack jag det. Var tretton år och fick stora darren.

-300g lösviktsgodis + 175g chips (jag klarade inte riktigt hela påsen, fick kräkkänslor) efter ett tretimmarspass i kylan i vintras.

-Couscous med klumpig soppa i, som kallnat och stelnat till lättviktsbetong. Inte så intressant mat, men det är intressant att vakna av ljudet när pannan slår i aluminiumkastrullen, då man somnar sittande över kastrullen i mörkret. Första gången jag sprang i fjällen.

-Hänglav (skägg-) under fem dygn. Ungefär en sopsäck i volym.

-600g vingummi under en kväll, efter att ha ätit skägglaven. Var tvungen att klara en konsert samma kväll lavdieten (ovan) tog slut, och kunde inte äta någon substansiell föda som skulle bli kvar i magen någon längre tid.

-och så, när jag varit nog törstig under längre löppass: smältvatten, myrvatten, vatten från små insjöar i stadsmiljö... Även vid tre tillfällen i vår har jag druckit ur flaskor jag hittat, när jag inte fått med mig någon egen och turen blivit längre än väntat. När allt snurrar argumenterar man inte emot en halvfull cola-PET från gårdagens fester, om någon lämnat den att försmäkta på gatan. Kollade hjälpligt att det inte var sprit eller urin i, först...

etc.
 
Jag fattar inte varför i helskotta vi envisades med att ständigt äta nudlar när vi fjällvandrade i min barndom?! Begriper inte hur vi kunde stå ut mer än en förmiddag med bara nudlar och knäckebröd..
 
Tja under en fiske tur i veckan levde en polare på brännvin, jordnötter och lite potatismos. kan till läggas att han var lite mör når vi gick hem :)

Daniel
 
Jobbade utomhus en sommar och hade tillgång till matvärmare i lastbilen. Vi hade kokat ris i plåtburken och tänkte köpa något typ köttbullar på vägen. Tyvärr fanns det bara fiskpinnar på macken brevid där vi jobbade, så värmda (ej stekta) fiskpinnar och torrt ris blev vår utemat den dagen. Ej att rekommendera.
 
Lyssna!

Strykarräven; sa:
Hej alla,

Hörde just det där matprogrammet på P1 med den tüska kvinnan, ni vet. Rune Larsson (som inte kräver någon ytterligare presentation) berättade om vad han äter och ätit under sina extrema långturer till fots och i båt. Bortsett från den världs- (nåja, hela utsidan.se kan den i alla fall) berömda Runekakan (som verkligen är ett riktigt Elvis-recept!), så hade herr Larsson ätit sportdryck med nedsmulad knäckemacka i, samt blåbärssoppa med rådjursskit i (nåja, det sistnämnda var visst ett olycksfall i arbetet). Han polemiserade även en del mot diverse näringsläror, och konstaterade att jobbar man nog hårt så behöver man en massa fett och salt.
http://sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=950
Klicka på "Lyssna" på senaste programmet... Alltid kul att höra Rune berätta. Med en härlig trôllhättedialekt a la Turbo i "Macken".
Dra fram till ca 22:30min.
[Ändrat av S Johansson 2006-07-23 kl 10:12]
 
Inte jag, men en bekant...

...som luffade runt i Sverige för några år sedan. Han kom från USA och kunde ingen svenska. Hans budget var nära nog obefintlig, så när han gick i fjällen åt han vad han hittade i stugorna, och blandade det med sina havregryn. En gång fanns det en konservburk kvarlämnad, och medans han värmde innehållet så försökte han tyda texten. Ett ord kände han igen: "Hund". Det var alltså Vov eller Vift som han hittat! Jag frågade vad han gjorde, och svaret blev "Åt, såklart". Säkert kalas med havregrynen...
 
Hallonkräm...

Träffade en vilsen australiensare i Sälka förra sommaren. Han undrade om vi kunde hjälpa honom med matinköpen eftersom det blivit lite fel förra gången. Då hade han köpt (vad han trodde var) tonfisk, tomatsås och couscous. Vad han sedan åt var tonfisk, hallonkräm och havregryn... Han gnällde lite att det inte stod på engelska på de enskilda påsar som tagits ut ur ett tre-pack.

Annars har jag ett personligt minne men det är nog inte så läskigt egentligen. Jag tror att många av killarna känner igen sig i följande underbara frukost: mariekex (lite tjockare), leverpastej och tallbarrste. Borde förbjudas!
 
Re: Hallonkräm...

Karolina P; sa:
... Jag tror att många av killarna känner igen sig i följande underbara frukost: mariekex (lite tjockare), leverpastej och tallbarrste. Borde förbjudas!

Kombinationen mariekex och leverpastej i liten konservburk känner man ju igen. Tänkte just på den.

Tallbarrste är inte det sämsta (i brist på annat)

Annars är nog det värsta jag ätit ute en frugal måltid på en ljunghed på skye.
Vi hade köpt makaroner och påssoppa i nån inte alltför välsorterad mataffär. Uppiffat med lite riktiga grönsaker blev det typ OK.

Men så tog påssoppan slut och vi hade inte kommit förbi nån ny affär. Makaroner med smör, ärtor och morötter är inte gott!
 
Påtvingad lyx

En kopis och jag kom ifrån varandra ett dygn vid ett ruskigt vad i Sarek (jag var tvungen att gå runt). Hur som helst, i min ryggsäck fanns kök och havregryn, jag fick leva på gröt och bröd och bo under en sten i ösregnet medan min stackars kompis med tältet var tvungen att äta sig mätt på kex, Brieost (1/2 kg) och Salami, eftersom övrig mat krävde tillagning. Trots detta såg han inte helt missnöjd ut när vi sågs igen.
 
Stekt huggorm är inte så tokigt vid paddlingsturer i skärgården. Tillgången är god och det är alltid trevligt med färskt kött..
 
Ute i pereferin

Kan det vara nog så knepigt med mat, speciellt i krigszoner. Närmaste butik hade en gång, CocaCola, salt, tvättmedel och hash, allt till ruskiga överpriser. Vi köpte en levande höna av en boende en bit bort och tiggde lite ris så det blev riktigt bra trots allt. Nästa gång hade vi rikligt med mat med oss. Man lär...

Go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.