Merinoull-kläder

Tänker inte posta någon bild på mulesing men det är "bruket att skalpera bakdelen på får för att förebygga angrepp från blåflugor, speciellt på fårsorten merino vars veckiga hud gör att det samlas smuts, urin och avföring vilket attraherar flugor som lägger sina ägg i vecken." Det är djurplågeri alltså. Det verkar som om våra största producenter aclima devolde woolpower och icebreakerinte köper merinoull från farmar där detta förekommer men kan vara bra att ha koll på om man hittar andra märken. (...)
Viktig påminnelse. Man är ju i princip utlämnad åt det info tillverkarna själva behagar lämna, så man kan bara hoppas att det stämmer. Jag kollade i varje fall inför alla mina (fåtaliga) inköp; både Kwark och Aclima deklarerar att de endast använder ull från mulesingfria får. Samma med Woolpower, fast min 70-talsversion köptes långt innan jag var medveten om problemet.
 
Woolpower Socks 800. En riktigt tjockstickad strumpa, som verkligen håller värmen. En tunn innerstrumpa plus denna, och man fryser knappast. En riktigt bra lösning i vandringskänga då de sitter som en smäck.

Woolpower Full Zip Jacket 400. Används både privat och i spenat. Mycket trevlig. Skön, varm, lättskött. Nästa ex. blir Full Zip 600.

Funderar på deras mössa (Full cap 400) också. samt balaclava för barn.

Någon med erfarenheter?
 
färganalys?

färgen, utan antingen svart (opraktiskt), ilsket blått eller chocklila (där går min gräns).

Reducerade bort allt utom färgerna - vad tycker du är opraktiskt med svart underställ?
Jag tycker svart är bra, värmer extra i solen och smuts syns inte så tydligt, två praktiska argument för mej.

Det jag möjligen kan se om nackdel är att man får tänka sig för vad man sam-tvättar med, i alla fall första gångerna men inte så allvarligt att det går bort pga det. Ull tvättar man väl ändå inte för ofta.

/Patrik, som dessutom är avis på att alla lila kläder nuförtiden bara är i dammodell - jag hade gärna haft mer lila, både under och ytterst
 
Ullmax

Jag har bl a ett ställ ullmax (som säljer mycket via idrottsklubbar) som jag köpte före jag hörde talas om mulesing så jag vet inte hur de är i det avseendet. Som plagg är det däremot skönt och har inte gått sönder ännu. Tröja med hög hals och kort dragkedja, korta och långa kallingar. Tål 40 graders tvätt utan att klaga. Men det är ett antal år sedan köp och vet inte deras sortiment och kvalitet nuförtiden men enligt webkatalogen har de fortfarande merinoplagg. Här är klubblänken från min kajakklubb:
https://www.ullmax.com/se/?ClubID=1939

/Patrik
 
Janus, massor av olika tjocklekar och modeller. De håller ganska hyfsat tycker jag även om jag väl inte har nåt att jämföra med direkt. Jag har aldrig riktigt brytt mig om olika enheter för hur täta eller tjocka plaggen är. Jag har i alla fall både tunna och tjockare. I skrivande stund har jag iaf fyra janusplagg på mig :)
 
Jag har woolpowers byxa och tröja i 200 och de är båda väldigt sköna mot huden.

Däremot har jag fått reklamera båda två gånger vardera (!) för att sömmar åkt upp bara på 1-2veckors användning.
 
Woolpower

Som före detta Östersundare med tillgång till rea- och specialpriser har jag samlat på mig en rejäl uppsättning Woolpower artiklar: Både tunna och tjocka. Allt från sockor och knästrumpor, lång- och kortkalsonger, tröjor, jackor, västar, mössor, balaklava mm för hela familjen.
Mycket nöjd! Grejerna värmar bra, är tåliga och verkar hålla i all evighet.
Har dock aldrig provat andra märken, dvs kan inte jämföra.
 
Icebreaker väst. Jätteskön. Men av naturliga skäl inte närmast kroppen.

Mons Royale 3/4 långkallingar. Grymt sköna.

Aclima warmwool huvtröja. Suveränt plagg.

Ullmax underställ, gick sönder i tvätt väldigt fort, dessutom inte så skönt mot huden.

Har en ullhoodie från icebreakers provkollektion, köpt på Naturkompaniets outlet i Övik. Tyvärr i medium så jag har blivit lite för fet för den. Men en grymt skön lite frottéig insida som inte kliar alls.
 
Ullmax underställ, gick sönder i tvätt väldigt fort, dessutom inte så skönt mot huden.
.

Du måste ha haft otur. Eller också har jag tur. Har både det tunnare, Merino tror jag det heter, och det tjockare ullfrottéstället. En av kallingarna använder jag i stort sett varje dag under vintern. Och vintern är lång, jag är frusen av mig. Fr.a. cyklar jag i dem, så viss nötning förekommer.

Har haft mina sedan september 2012 och de håller än. Fula och oformliga har de blivt och i de tunna har det gått en maska upp på magen nånstans. Men sönder har de inte gått.

Håller med om att de inte är sköna mot huden. Brukar ofta ha sidenkallingar under faktiskt, men inte alltid. Den obehagliga känslan brukar försvinna efter ett tag. Sen tycker jag de känns lite glesvävda, men såna här ull-syntetblandningar kanske brukar vara så? Har inte haft några andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.