Merino erfarenheter, Aclima och Stadium

Jepp, nu är det sommar och mina merino kläder har varit med 6-8 månader, i princip varje dag. Hur nöjd är jag? Jätte nöjd!

Under många år kämpat med kungens underställ som luktar fränt av svett redan efter några timmar...

Det började med att jag köpte en Aclima Ultra tröja, rätt dyr tyckte jag då men det är min absoluta favorit! Går att ha den LÄNGE utan stank, uppåt en vecka innan samvetet tar den till tvättmaskinen..
ca 500:- på Widforss i Stockholm

Tröja två, Aclima Comfort, tyvärr inte 100% Merino men tjock och go. Helt ok men jag skulle ha valt en Ultra istället. ca 700:- rekpris

Strumpor eller sockor som man säger i norrland.. Köpte tyska HappyFeet, sen dess inte viljat ha något annat på fötterna! Min sambo älskar sina å! ca 250:-

Tröja och långkalsonger från Stadium, 100% Merino vad jag förstår, lite tunnare material och jättesköna! Riktigt prisvärda! 299:- per del.

Försvarmaktens kofta med dragkedja som iofs inte är Merino men ull blandat med syntet har varit en god förstärkare vid lugna aktiviteter som fiske. Går att hitta med lite tur på överskotts butiker för en knapp 100:-

Tvättat har jag gjort(!) med Grumme flytande i 40grader med maskin och sträckt ut innan torkning i rums temp.

Nötning av tvätt och användning obefintlig, lite noppor på Aclima är allt.

Hälsningar från en ull frälst!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Skulle nog säga såhär: Vad gör det om man skulle lukta mindre gott på fjället en vecka? ;) Ta med två omgångar om det känns oroligt.. Väger inte så mycket..

Fick en Aclima tröja utbytt utan problem nästan ett år efter inköp då det blivit hål och sömmar som släppt.

Heder åt Aclimas ÅF i Sverige, Tobitex!

Jag har också Stadiums ullunderställ, som jag har trivts alldeles förträffligt med.

Tyvärr blev det hål i tröjan av glödsprätt. Nackdelen med tunn ull...
Byxan har jag fått hål i på sidan av ena knät, men jag vet inte om det beror på mig eller på dålig kvalitet.

Försvarmaktens kofta med dragkedja som iofs inte är Merino men ull blandat med syntet har varit en god förstärkare vid lugna aktiviteter som fiske. Går att hitta med lite tur på överskotts butiker för en knapp 100:-

Ett fint mysplagg till vrakpris! Jag tror faktiskt att det är 70 % merinoull i dem. De är tillverkade av Woolpower, och exakt samma tröja kostar 800 kr i friluftsbutiken.

Har själv en ull tröja från stadium samt några icebreaker tröjor. Skillnad? Stadium tröjan är mer stickig mot huden och inte lika varm. Men om man har en ventilerande t-shirt under fungerar den perfekt. Närmast kroppen föredrar jag icebreaker tröjorna. Men så är de också minst 2x dyrare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips