Mera bränsle i rolldebatten...

Kan man rolla vågar man öva annat!

Så här ser min syn på "säkerhetskedjan" ut:
1. Omdöme och planering - hamna inte i farliga situationer
2. Stöttetag, men om det misslyckas...
3. Roll, men om det inte funkar...
4. T-räddning (funkar väl bäst med forskajak som är hyfsat manöverbar), och till sist
5. Wet exit och kamrat- eller självräddning

Jag väljer alltså inte mellan roll eller exit, utan testar att rolla och misslyckas det går jag vidare med nästa lösning.

För min del ligger det till så att min roll är helt solid (paddlar även fors) men min kamraträddning ganska usel. Upplever till exempel att självräddning utan flottör är toksvårt även i plattvatten. Därmed sågar jag inte den tekniken, utan tänker - "vad kul, en grej till att öva på vid tillfälle"!

Rollen är ju f.ö ett utmärkt sätt att slippa bli blöt, vattenfylla kajaken och sätta andra i fara. Dessutom väldigt kul och utvecklande att lära sig. Kan man rolla vågar man öva stöttetag, sculling, mm oftare, eftersom man vet att man kommer upp till slut. Då tar all utveckling ett väldigt skutt framåt!

John
 
och en story på temat från årets Stockenträff...

De som var där, Stocken 2009 alltså, vet att det blåste... Närmare bestämt kuling hela lördagen och sen "bara" 11-13 m/s under söndagen. Och det innebär ju grov, riktigt grov sjö när man kommer ut i sundet mellan Vallerö och Hermanö Huvud.

När man kom ut en bit i sundet så var allt vatten vitt och de största vågorna bröt långt över huvudhöjd så det var riktigt utmanande förhållanden och en härlig surf. Och en sådan våg som bröt precis framför mig/över mig kastade kajaken i sidled vilket inledningsvis fixade sig med ett högt stöd. Men... sen missade jag ju att på andra sidan vågen är ju bara luft d.v.s. när vågen passerade så var jag inte tillräckligt snabb utan hamnade upp och ner i skummet. Vilket löste sig snabbt med en roll och sen var det bara att fortsätta. Men, det fick mig att fundera....

OM jag skulle simmat där, i sjö långt över huvudhöjd som bryter då och då. Skulle inte ens vilja tänka tanken på att plocka fram flottörer, blåsa upp dem, ta fram halva reservpaddeln, sticka den genom hålet i skrovet, fästa flottörerna, klättra upp och sen pumpa läns (den enda säkra räddningsmetoden enligt vissa)... Än mindre en vanlig flottöruppgång. Kan ärligt talat inte föreställa mig hur det skulle gå till. Nu var jag ju inte ensam och med en duktig erfaren medpaddlare så fixar vi nog en kamraträddning men sen ska det ju pumpas torrt... Och inte en chans att det hjälper att tömma kajaken först, varje våg hade vattenfyllt kajaken igen. Hade nog krävts två erfarna räddare+bogserlina för att räta upp det hela mot vinden för att ordna upp situationen. Eller att helt sonika bogsera in mig+kajak i lä.

Så vad vill jag säga med detta? Jo att en solid roll kanske inte är ett absolut måste men i alla fall en ytterst behändig färdighet när man ska ge sig ut i lite större sjö och att rollen då definitivt är att betrakta som en räddningsteknik, t.o.m. som "the" räddningsteknik. Allt annat är, milt sagt, bökigt i såna förhållanden. Och självklart kan man då invända att de flesta paddlare inte skulle drömma om att ge sig ut i såna förhållanden vilket må vara sant. Men...

Även den mest konservative kan ju hamna i en oförutsedd situation. Och att då veta att man med stor sannolikhet kan rolla upp för att fortfarande torr paddla vidare, nog är det trygghet...
 
OM jag skulle simmat där, i sjö långt över huvudhöjd som bryter då och då. Skulle inte ens vilja tänka tanken på att plocka fram flottörer, blåsa upp dem, ta fram halva reservpaddeln, sticka den genom hålet i skrovet, fästa flottörerna, klättra upp och sen pumpa läns (den enda säkra räddningsmetoden enligt vissa)... Än mindre en vanlig flottöruppgång. Kan ärligt talat inte föreställa mig hur det skulle gå till. Nu var jag ju inte ensam och med en duktig erfaren medpaddlare så fixar vi nog en kamraträddning men sen ska det ju pumpas torrt... Och inte en chans att det hjälper att tömma kajaken först, varje våg hade vattenfyllt kajaken igen. Hade nog krävts två erfarna räddare+bogserlina för att räta upp det hela mot vinden för att ordna upp situationen. Eller att helt sonika bogsera in mig+kajak i lä.
Givetvis är det bra att kunna rolla.
Men din beskrivning av flottörräddning innehåller enlgit mej måna onödiga moment.
Plocka fram och blåsa flottören - min sitter uppblåst på akterdäck - är det för mcyekt vindfång kan man ju ha den under knäna i sittbrunnen
Reservpaddel - jag gör flottöruppgång med ordnarie paddel och med hjälp av gummibanden.

Och att pumpa torrt - på med kapellet igen och pumpa i en liten springa - antingen vid sargen eller vid bröstet.

Men kamraträddning är lättare än självräddning och givetvis roll för den som behärkskar.

Och viktigast av allt - känenr man sig inte komfortabel att kunna rädda sig eller bli räddad under rådande förhållanden så får man avstå paddling just där och då. Alternativ väg eller vänta in lugnare väder.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Om vi nu skall skall försöka oss på lite debatt... :)

Jag har, som säkert märkts här ovan, länge haft funderingar på den där rackans rollen... Och alla människors olika förväntningar och attityder kring den... (igen: jag har personligen haft stor nytta och glädje av att kunna den.)

Men jag har länge haft ÄNNU ;) större funderingar krings folks förväntningar och attityder kring flottörräddningen.

En fråga till de som varit ute i förhållanden som de vid Vallerö/Hermanö alldeles nyss:
Är det någon som sett en flottörräddning i dessa vindstyrkor, i en sådan rejält stökig vågbildning?

(Sen tror jag oavsett om det funkar med flottörräddning eller ej att den huvudsakligen är bra att öva på, av flera olika skäl. Precis som det finns flera olika skäl att öva på rollen)
 
Senast ändrad:
Fann denna parallella berättelse på Escape´s hemsida:
http://www.escapekajakcenter.se/blog/2009/08/30/stockentraffen-flash-mob/


ja, en av mina paddelkamrater på söndagen var involverad i den räddningen som beskrivs där. Och för övrigt kan jag inte mer än hålla med i det som står där. Kan dessutom tillägas att under söndagen siktades en paddlare i den lilla viken närmare Hermanö Huvud, den som är fylld av grynnor och ser ännu vildare ut än sundet som är på bilden i escapelänken. En paddlare utan hjälm och flytväst...

Några fler bilder därifrån: http://www.facebook.com/home.php#/album.php?aid=2031805&id=1002414688&ref=mf
 
Senast ändrad:
Jag har, som säkert märkts här ovan, länge haft funderingar på den där rackans rollen... Och alla människors olika förväntningar och attityder kring den... (igen: jag har personligen haft stor nytta och glädje av att kunna den.)

Men jag har länge haft ÄNNU ;) större funderingar krings folks förväntningar och attityder kring flottörräddningen.

En fråga till de som varit ute i förhållanden som de vid Vallerö/Hermanö alldeles nyss:
Är det någon som sett en flottörräddning i dessa vindstyrkor, i en sådan rejält stökig vågbildning?

(Sen tror jag oavsett om det funkar med flottörräddning eller ej att den huvudsakligen är bra att öva på, av flera olika skäl. Precis som det finns flera olika skäl att öva på rollen)

Min högst personliga åsikt, eller snarare vad jag tror - har ju aldrig försökt mig på flottörräddning i såna förhållanden, enbart tränat kamraträddning och reentry i förhållanden som påminner om de på bilderna. Och, den åsikten är att det inte är möjligt att genomföra en flottörräddning som den tango/Patrik beskriver, med paddeln i gummiband som en utriggare. Vågorna kommer helt enkelt att kasta runt hela ekipaget. Förmodligen har man väl lite bättre chanser med VKV metoden (rör+flottörer) men, skulle liksom du tycka det var intressant att höra från någon som verkligen varit ute i sån sjö som är på bilderna och provat.

Kommer man inte upp med en roll så är man, tror jag, beroende av att ha duktiga medpaddlare som kan assistera.
 
Kommer man inte upp med en roll så är man, tror jag, beroende av att ha duktiga medpaddlare som kan assistera.

Helt överens så tänker också jag. Antingen sitter rollen, direkt eller som reentry. Alternativt blir kamraträddning med eller utan bogsering. Men det är ju vad jag tänkt, och i någon mening sett...

Men jag är ju lite nyfiken på om någon kan berätta om några goda flottörexempel "där ute", det är ju sällan så att jag tänker helt rätt... ;)
 
Givetvis är det bra att kunna rolla.
Men din beskrivning av flottörräddning innehåller enlgit mej måna onödiga moment.
Plocka fram och blåsa flottören - min sitter uppblåst på akterdäck - är det för mcyekt vindfång kan man ju ha den under knäna i sittbrunnen
Reservpaddel - jag gör flottöruppgång med ordnarie paddel och med hjälp av gummibanden.

Och att pumpa torrt - på med kapellet igen och pumpa i en liten springa - antingen vid sargen eller vid bröstet.

Men kamraträddning är lättare än självräddning och givetvis roll för den som behärkskar.

Och viktigast av allt - känenr man sig inte komfortabel att kunna rädda sig eller bli räddad under rådande förhållanden så får man avstå paddling just där och då. Alternativ väg eller vänta in lugnare väder.

/Patrik

När du paddlar i vind och vågor som beskrivet gissar jag att en uppblåst flottör verkligen får ses som vindfång. Om du har den under knäna och trillar i, så gäller det att den inte försvinner. Spänner du då också fast den med ett snöre av något slag, från under knäna upp till kajakens linor?

--- Mats ---
 
När du paddlar i vind och vågor som beskrivet gissar jag att en uppblåst flottör verkligen får ses som vindfång. Om du har den under knäna och trillar i, så gäller det att den inte försvinner. Spänner du då också fast den med ett snöre av något slag, från under knäna upp till kajakens linor?

--- Mats ---

Jag paddlar ytterst sällan i förhållanena på bilderna. Jag behärskar inte roll och har få kamrater som jag skulle lita på fixar att kamraträdda mej i sådant väder - så det blir som jag skrev för min del att antingen välja annan väg eller vänta på mindre vågor.

Jag har min flottör uppblåst och fäst i gummibanden bakom sittbrunnen vid paddling och accepterar det extra vindfånget.
Helt korrekt kan allt som inte är fastsatt försvinna vid plurr.

Jag har inte heller övat flottörräddning i så stora vågor men det var principiellt jag invände mot att inte ha flottören uppblåst och mer redo jämfört med beskrvningen tidigare.

Ska jag ut i sådana vågor ska det antingen blåsa mot land med landningsvänlig strand t ex sandstrand eller ska jag ha kamrater som jag bedömmer klarar kamraträddning i de förhållandena - annars blir det ingen paddling där och då för mej.


Skulle sannolikt välja medsjö mot strand, hjälm och torrdräkt i vågor som ovan så man i värsta fall kan lämna utrustningen och flyta/simma iland.

/Patrik, som hoppas känna sina begräsningar
 
Citat från deras hemsida:
"Därför erbjuder jag alla tillverkare att fritt få kopiera utrustningen. Enda motprestation är att de kallar den för : Vituddens system för självräddning."

http://www.vitudden.com/safety_se.php

Så patent är inget problem - däremot kanske några tillverkare inte gillar att hedra en annan tillverkare ;-)

Alldeles oavsett vad man tycker om det är det förstås så att man svårligen kan kräva någon motprestation alls för att någon utnyttjar ett system som inte är patenterat, och där man bara kan spekulera i om det hade gått att patentera en gång i tiden, i vilka delar det i så fall hade gått osv.
Så därför kan alltså vem som helst utnyttja systemet utan att kalla det nånting särskilt om nu det skulle göra det mer attraktivt.
Jag utgår här från att systemet inte är upphovsrättsligt skyddat hos Patentverket, och lägger ingen värdering eller moraliskt perspektiv på möjligheten att avstå från att kalla det "Vituddens...".
 
Alldeles oavsett vad man tycker om det är det förstås så att man svårligen kan kräva någon motprestation alls för att någon utnyttjar ett system som inte är patenterat, och där man bara kan spekulera i om det hade gått att patentera en gång i tiden, i vilka delar det i så fall hade gått osv.
Så därför kan alltså vem som helst utnyttja systemet utan att kalla det nånting särskilt om nu det skulle göra det mer attraktivt.
Jag utgår här från att systemet inte är upphovsrättsligt skyddat hos Patentverket, och lägger ingen värdering eller moraliskt perspektiv på möjligheten att avstå från att kalla det "Vituddens...".

Jag gillar skarpt tanken att man inte försöker patentera en säkerhetsanordning eller -idé utan istället släpper den fri i the public domain - alldeles oavsett eventuell patentpotential. Utveckling bygger på att dela med sig och vidareutveckla, inte på att låsa in och hindra. På samma sätt avstod Red 7 från att patentera den surfskiläns de utvecklade, med påföljden att det sitter Red7-länsar eller utvecklingar ur den i de flesta surfskis numera.

Men det finns också en skillnad: Red 7:s länsar kommer som de är, utan en snäv säkerhetsfilosofi som användaren förväntas ställa upp på eller i varje fall associeras med (och någonstans där bak lurar också the sponson guy i vassen - och då tror jag de flesta tillverkare backar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mielo Recensera mera! Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...