mer billiga liggunderlag

en fråga helt oberoende av den andra:

är det stor skillnad på kvalitet/funktion osv på liggunderlag?
Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Finns det nån internationell "R-value standard" eller är det som med sovsäckar att varje tillverkare själv anger brukstemp?

kvalitén skiljer sig ganska mycket

Helt klart att man i mångt och mycket får vad man betalar för.
Mina föräldrar köpte dyra liggunderlag på 70-talet för ca 100 kr (vilket var dyrt då). När jag flyttade hemifrån 92 konfiskerade jag ett som fortafarande är i dugligt skick efter ca 25 års flitigt användning.

De uppblåsbara liggunderlagen är mjuka och isolerar bättre, men ett helvete när de punkterar. Vilket de ibland gör, enligt dom som brukar dessa. De är dessutom klart tyngre än cellplast. Jag rekomenderar ett cellplastunderlag på 20 mm för ca 300 kr. Då har du en långtidsinvestering. Brukvärdet överstiger klart 6 billiga liggunderlag för 50 kr.

Jag kallade visserligen min kompis för "prinsessan" när han köpte ett 20 mm liggunderlag, men det lär jag få äta upp när jag själv måste köpa nytt.

Kvalité håller i längden

Anders V

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Var inte så anonym

Bästa ”e h”
Förväntar du dig några svar när du inte ens törs tala om vad du heter ?. Det är sedan länge slut med anonyma inlägg. Fyll i namn profil etc.

Per Brune /troligen enda personen i hela landet med detta namn, således nej anonym

[Ändrat av Brune 2001-01-25 kl 05:08]

Namn

Eftersom man själv fyller i sin profil efter eget samvete och moral så kan det inte ha någon betydelse vad som står, eller inte står, där. Kallar man sig e h så är man inte anonym, man kan ju ändå inte veta att personen som skriver verkligen heter det han utger sig för att heta. Så var inte så utseendefixerad.

Klager

som sagt

erik hultman

det går bra att kontakta mig genom att trycka på "e-mail" om du har fler frågor eller synpunkter.

mvh

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips