Meny för lägerliv

I sommar åker vi på glaciärkurs och kommer att bo i tält i läger där vi stannar i sex dagar. Lägret ligger bara någon kilometer från vägen, vilket betyder helt andra förutsättningar för maten än på vandring. Vi kan bära med oss mer och äta lite mer som hemma.

Det lär finnas tillgång till en kamin för mindre brödbak men annars är det vanliga friluftskök som gäller, och inga gemensamma matlag. Vi har fått tipset om att färskvaror kan läggas i ett kallt vattendrag i närheten.

Ber nu om råd från er som har erfarenhet från liknande förutsättningar - om lämplig mat och köksgrejor att ta med / lämna hemma. En idé jag har är att ta med färdiglagade frysta rätter för de första dagarna.
 
Senast ändrad:
Jag brukar alltid köpa med en Kebabrulle från Pizzerian kvällen innan jag drar på vandring. Kebabrullen håller sig bra i ryggsäcken fram till lunch. Då har jag ett mål mat färdigt och slipper laga mat det första jag gör.
 
Låter som ett bra tips att lagra i ett vattendrag... Ta med några Ica plastkassar. Då kan man nog ta med sig färska matvaror för huvudmål i 3-4 dar. Ta med fryst från hemma så håller det längre. Då kan man välja några vanliga favoritrecept som man lagar hemma. Sen egentorkade maträtter för 2-3 dar. Kaffe + brödbak till frukost är nice.
Finns massor med recept & tips om friluftsmat att googla upp.
 
Jag skulle säga att den största skillnaden blir vilket/vilka kök man är villig att bära med sig. I mitt fall* så skulle ett bli trangia 25 med en större stekpanna och ett toppmonterat kök. Två lågor och "obegränsat" med gas gör stor skillnad på vad man kan laga. Sen anpassas menyn efter de förutsättningarna.

*Om det inte är en större grupp då tvålågors primusen kanske får följa med.
 
Grill kan vara trevligt att ha med liksom gjutjärnsstekpanna, Omni ugn för brödbak. 15-25 l dunk för vatten med tappkran. Recept vad gillar ni hemom? Kör på det!

go tur
 
När jag var barn så brukade vi blanda ihop mjöl, vatten och lite salt till en deg som vi hade med oss i en plastpåse.
Sen knådade man på lite av degen på en grillpinne och grillade det.
När det var färdiggrillat så tog man en klick smör som smälte över det runda lilla brödet.

Pinnbröd kallade vi det och det var riktigt gott.
Enkelt att förbereda och att ha med till grillplatsen.
 
På mer stationära turer, fisketurer t ex brukar jag ha med suovas och gurpi (hel suovasrökt stek eller innanlår), det är gjort för att hålla länge. Kan man bara förvara det svalt så håller det 1-2 veckor. Libabröd och liknande är sega och bra också. Jag tillagar ofta på en picknickmurrikka över ett XGK och det är grymt gott att skära det rökta köttet i tunna skivor och bara visa för murrikkan. Murrikkan funkar bra för brödbak också. På senaste turen hade jag också med några goda ostar och knäckebröd/kex, en liten flaska bärsirap från jokkmokksbär samt en flaska ädelrötat sött vin från Coteaux du Layon och en flaska 50-årig port som en liten surpris som jag plockade fram en kväll och bjöd mina vänner på.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...