Meningsfullt byta Nikon D70s mot D90?

Värt att byta D70s mot D90?

• Ja

Röster: 12 52.2%
  • Tveksamt

Röster: 6 26.1%
  • Nej

Röster: 5 21.7%

• Totala väljare
    23
testade jag om jag kunde se D70:ans enskilda pixlar på en utskriven A-4.

...

Film-funktionen är bara en fånig ploj-grej som jag ser det.

Det hade varit en rätt häftig skrivare om du kunnat se pixlarna. ;)

Filmfunktionen på D90 är verkligen sorglig, så du gör rätt i att betrakta den som en plojgrej.

Det hade varit en rätt häftig skrivare om du kunnat se pixlarna. ;)

Filmfunktionen på D90 är verkligen sorglig, så du gör rätt i att betrakta den som en plojgrej.

Ja, och eftersom pixlarna inte ens syns med lupp, så kan ju knappast fler av dem vara till någon större nytta. Ken Rockwell hävdar bestämt att 6 MP räcker mer än väl.
Som han skriver:
En jätteförstoring betraktas på stort avstånd och då ser man inte pixlarna i alla fall.
Står man nära ser man kanske pixlarna, men i gengäld ser man inte hela bilden...

Han hävdar fö även att RAW är meningslöst.
Nu kan man kanske stöta på någon annan "expert" som hävdar nåt helt annat...

Jag behåller kameran och köper en Leica M8 som komplement istället. Det verkar vettigare.

/Strmbrg,

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja byt!

D70 känns riktigt gammal - inte i huset kanske men i bildkvaliteten. Den har ett mycket svagt AA filter, vilket hjälper skärpan på pixelnivå men ger otrevliga bieffekter.

D90án är märkbart bättre, du ser det kanske inte i enstaka bilder men samlar du ihop en bunt så blir genomsnittet starkt till D90´s fördel. Sen är förstås skärmen en fröjd bara den.

D70 känns riktigt gammal - inte i huset kanske men i bildkvaliteten. Den har ett mycket svagt AA filter, vilket hjälper skärpan på pixelnivå men ger otrevliga bieffekter.
D90án är märkbart bättre, du ser det kanske inte i enstaka bilder men samlar du ihop en bunt så blir genomsnittet starkt till D90´s fördel. Sen är förstås skärmen en fröjd bara den.

Hm, här har jag nyss beslutat att inte köpa nytt. Och så kommer du med detta! Nu blev jag ju tveksam igen...
:)

Kan du beskriva hur de bieffekterna kan yttra sej?

Skärmen kan naturligtvis underlätta för direktbedömning av bilden, ja.
Jag vill ju helst fimpa dåliga bilder direkt efter tagning. Det blir mindre att ladda ner hemma och grotta i på det viset.

/Strmbrg,

Jaha-ja...

Så köpte jag en D90 lik förbankat... Trots mina sakliga resonemang...
:)

Kunde inte låta bli, när jag insåg:..
Hur mycket bättre den stora displayen faktiskt är
Hur mycket bättre den tar bilder på höga ISO
Hur sjysst det är att ha sensorrengöring (om den nu funkar...)
Hur mycket snyggare kavajen sitter när plånboken är plattare.

Var på vippen att rycka åt mej en D300, men skärpte till mej i sista stund och ställde tillbaks den lådan i hyllan.

Och vipps så hade man "sparat" typ 4000 spänn!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips