Meindl meindl...detta ständiga märke...

Hej alla utsidan användare. Som ni kanske sett tidigare går jag i käng-köpar tankar och att ge mig ut mer i naturen på olika sätt och i olika förhållanden. Mitt första inköp skulle då vara ett par fina kängor.
Jag kan nog säga att jag läst alla inlägg som har med kängor att göra och har efter det fått vissa tankar som jag skulle vilja lyfta fram. Det gäller detta omtalade märke Meindl...
Eftersom det alltid tas upp och med det följer positiva egenskaper och negativa. Man ställer kängors/märkens egenskaper mot varandra och endast ett fåtal av alla som finns på marknaden tas upp. Där t.ex Meindl är ett av dom. Det framstår då som att Meindl inte är så bra känga för dess "brister" lyfts fram så ofta. Men det man inte tänker på är ju att det har alla andra märken också som jag fattat det. Men den ständiga positiva belysningen måste ju ha en kontrast...
Men kan ni då hjälpa mig... ÄR MEINDL BÄST?
För det blir ju den frågan man ställer sig när man ser att den lyfts fram som ett bra/evigt exempel på en bra sko och i samma veva tas även de negativa egenskaperna upp. Är den bland det bästa man kan köpa?
Priset är också en het fråga men om man nu utgår från att man köper den via nätet för 1 400kr är den inte den man får mest för pengarna för?
En person sa att....visst dom är bra men det beror på vilket ex man får när man beställer, gummit kan ha losnat och så vidare. Men det gäller väl även de andra märkena.
Förstår ni vart jag vill komma? Alltså min fråga är om jag uppfattat det rätt: Meindl är en superkänga men de brister den har framstår som stora eftersom det alltid är det märket som diskuteras...men i verkligeheten är den bra.
Kan man försäkra sig om att det är en känga att satsa på om den känns skön?

Ja hehe detta var mitt lilla utlägg......Är tacksam för synpunkter.
 
Meindl är bra nog

Svenska fjällvandrare brukar ha antingen Meindl eller Lundhag. Själv har jag ett par av vardera (Meindl Island Pro och Lundhag Professional). Båda är bra nog, men bra på lite olika saker. Meindl är stadigare och därför bättre i blockterräng, Lundhag är klart överlägsna när man riskar att bli blöt beroende på att de är ofodrade och därför lättare att få torra igen. Annars är Lundhags stora nackdel att det tar tid att gå in dem.
Ditt första val är alltså om du behöver en känga av Meindltyp (fodrad, vridstyv) eller Lundhagstyp (ofodrad, lätt att hålla torr (här invänder många att man blir blöt om fötterna av att Lundhags cellgummi gör kängorna täta, men det är småstrunt jämfört med hur svårt det är att få ett par fodrade kängor torra när man råkat trampa fel, dröjt för länge med att ta på regnbyxor e.d.)). Om jag bara fick behålla ett kängpar skulle jag behålla mina Lundhag eftersom de är överlägsna i t.ex. Sarek. Nästa val är om det finns bättre kängor av samma typer. Där skulle jag ta en rejäl titt på t.ex. Jörnkängan innan jag köpte ett par Lundhag och Scarpa innan jag köpte ett par Meindl.
Men Meindl är utan tvekan ett kvalitetsmärke och därför ett tryggt val.
 
Torr med Meindel

Dom sista två åren har jag vandrat i sarek med mina Meindel pro och jag kan bara säga att dom är mkt stadiga och torra, trots mycket vatten och regn denna sommar kände jag mig torr nästan hela veckan.

F
 
Det finns massor av bra kängor

Meindl gör bra kängor, utan tvekan, men det gör La Sportiva, Scarpa, Lowa, Garmont, Boreal, Koflach, Asolo och många andra också. Lundhags, Jörnkängan och Haglöfs gör också bra kängor inom sina respektive nischer.

Meindl har lyckats bra med sin marknadsföring i Sverige, men det betyder inte att de är bättre än de övriga.

Sök efter en känga, med den styvhet du vill ha, som sitter bra med två sockor på foten. Fundera på om du vill Goretex (det tycker inte jag). Provgå och köp hos en återförsäljare som har bra reklamationsvillkor.
 
Marknadsföring KOSTAR

Jämfört med många andra är också Meindl dyrare, men detta verkar ihuvudask gälla i Sverige. Om de har lyckats bra med sin marknadsföring så är det väl ingen tvekan om vem som får betala för den. I svenska affärer finns det inte så många alternativ till Meindl.
 
Meindel Ok

Gick Nijmegenmarchen i Holland (17,2 mil på fyra dagar, asfalt) i somras med Mindel Island Pro-kängor.

Dessa fungerade hyfsat för min del. Man ska ju ha klart för sig att kängan är designad för att marcha i lite grövre terräng. Den är kraftigt uppbyggd runt vrist och har ett ganska hårt skal som skyddar mot yttre slag och stötar när man går i kuperad fjällterräng.

En känga är designad efter en slags medelfottyp. Det är inte säkert att den passar just din, men Meindl verkar ha prickat precis rätt för den passar de flesta, men säg den som inte har känt av det minsta från kängorna när man har marchat några mil (ärligt!)

För min fot blev kängan dock lite för smal och jag fick en temporär känselnedsättning på utsidan av foten, men det är borta nu.
Fatta mig rätt jag tycker denna känga är underbar för man rullar liksom fram i den och får en mycket bra stötdämpning via den påkostade sulan. Dessutom är den mkt stabil i sidled (bra när man blir trött).

Summa sumarum.

Prova kängan, passar den bra så köp den.DEN ÄR BRA. Jag skulle vilja rekommendera att du inte köper den via nätet. Samma storlek skiljer sig några mm här och där.

Jämfört med ett par M90-kängor känns det (lite överdrivet bara) som att gå på moln. Du bottnar inte igenom sulan samt vrickar inte vristerna (beror lite på hur mycket du väger)

Jag vill rekkomendera Sportmagasinet (tror jag att det heter ligger i Sthlm korsningen vasagatan-kungsgatan) de har kunnig och rutinerad personal dvs inga snorungar som slänger sig med skibum-uttryck samt att de då jag köpte mina kängor faktiskt var billigast i stan.
Skulle dessutom inte Miendl-kängan passa har de många andra alternative (inte nödvändigtvis dyrare) kängor att rekommendera.

Ta tid på dig och tag med en sockkombination som du avser vandra i t.ex. en tunn innersocka och en lite tjockare. Tänk på att foten sväller när du blir varm så köp nte snålt tilltagna i storlek.


Slutligen ett svar på din fråga om varför så många klagar på Meindl-kängan om den nu är så bra kan jag bara säga "Även solen har sina fläckar"

Lycka till med kängvalet!
 
Fel forum

Nu verkar det vara det enda som håller igång detta forum, men är det inte väldigt många frågor om utrustning. Det finns ett separat forum för detta
 
Jag har under många år arbetat med skogsindelning och har därför kunnat prova olika kängor. Om Meindl kan jag bara säga: köp dom inte. Jag har reklamerat mina Meindl tundra fyra gånger. När kängorna är nya fungerar dom utmärkt. Dom tål inte dagligt bruk. Ständigt blöt om fötterna vid blött väder. Numera är det vandrarstövlar som gäller vid regnigt väder. Fast jag måste erkänna att Meindel kängorna är otroligt sköna att gå i. Köp Lundhags.
 
Borealm Fuji

Hårda i sulan, men otroligt bra kvalitet, sitter som pjäxor. Helt vattentäta om man vaxar dom, hela skon är gjord av i stort sett ett stycke läder. Passar bra till långfärdsskridsko. Lite klonsiga att gå på stan med, om man är lagd åt det hållet. Bra passform, men man bör inte ha jättebreda fötter. Torkar fort, trots foder. Efter ett vad (nej, jag hade inte varit torr i Lundhags, vattnet gick till grenen) iförd kängor var jag torr efter 3 km och 3 strumpbyten. Köp ett par damasker till, Haglöfs är bra.

Jag har också lundhags. Bättre om man ska ut på en myr eller dylikt, men inte annars.

Boreal fins på Tierra i Sthlm.
 

Guest

Gäst
Meindl Tundra

Har själv ett par Meindl Tundra Pro som jag är ganska nöjd med.
Dock har de gått upp något i sulan men har inte märkt av något
direkt läckage som följd av detta. Men som Jan säger så kanske
de inte fungerar om man dagligen arbetar i blöta miljöer men
de flesta av oss kanske inte vandrar varenda dag, tyvärr :)
Skaffade mig ett par Boreal Tirich kängor som jag är väldigt nöjd
med. Lätta, styv sula och skön passform, i alla fall på mig.
Inte lika klumpiga som ett par Tundra! Fördelen med denna typ
av kängor är att de sitter som gjutet från början, vilka
Lundhags gör det?
 
Kängor, Kängor, Kängor

Efter mycket letande hittade jag ett par Salomon Authentic 7? för flera år sedan. Kängorna var mycket sköna och bra men efter ett tag lossnade limmningen mellan sula och sko lite. Vid reklamationen tog man tillbaka kängorna och gav mig ett tillgodokvitto. Tyvärr fanns inte samma modell mer. Jag ryckte in i lumpen och fick två par kängor helt gratis! (m90 sommar och vinter). Jag gjorde Jägartjänst vilket resulterade i många och långa marscher med packning. M 90 kängan är mycket bra och om man vårdar den ordentligt (med fiskarsmorning motsvarande) håller den ute väta under ganska lång tid. Har ej haft Lundhagskängor men det ser ut som om de är uppbyggda på samma sätt som m90. Vid extrema marscher på hårt underlag märker man att det inte är någon vidare dämpning vilket leder till att tårna/foten domnar, kan sitta i i veckor. Men om man byter ut sulan mot en kraftig sula med dämpning är detta inget problem.
Efter lumpen köpte jag mig ett par Meindl Burma eller Borneo (gore-tex modellen). Dom är grymt sköna och ser fortfarande ut som nya. Jag har använt dom i två år från 30-40 graders värme i centralamerika till 15- 20 graders kyla hemma. Har aldrig haft minsta tecken på skavsår eller domningar. Änvänder dem dagligen när det är snöslask i Göteborg och de är täta. Åkte skoter med dom en heldag när det var -15 och det gick bra, jag frös lite om tårna men inget extremt. Rör man på sig så funkar dom. Är dock täta och varma på sommaren (men det är väl alla kängor)

Mitt råd till dig blir: Gå med i Hemvärnet så får du ett par m 90 vinterkängor och massor med annan utrustning som är perfekt att ha när man är ute i skogen (lång och grymt skön värmejacka + byxa, värmetröja, undertöjor, handskar, strumpor mm mm) byt sedan ut sulorna mot ett par som är formade efter foten gärna med dämpning och vårda skon så klarar du dig mycket långt, helt gratis! Själv kompletterar jag med mina Meindl när det är blött.
 
Skor

Köpte ett par Haglöfs Lynx för ca:9år sen har funkat utmärkt när jag har fjällvandrat både i sarek och närliggande områden hanvännder dom även hemma både sommar och vinter.
Men nu är det dax att byta ut dom jag hoppas att dom finns att köpa fortfarande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomhylsan Stegjärn till Meindl? Fjällvandring 5
kalalokki Meindl Dovre Extrem GTX vs. Haglöfs Solid Hi Fjällvandring 8
fnöskticko Meindl skosnören original Fjällvandring 25
monstergeddan Byte av greppsulan på Meindl Island Pro Fjällvandring 24
skogenskonung Lundhags eller Meindl att vandra i?! Fjällvandring 10
Lina_Nilsson Meindl Makalu Fjällvandring 5
migael Meindl eller lundhags? Fjällvandring 38
Coolsson Meindl Army Pro - Täta? Oh,ja! Fjällvandring 5
Martin Gidlund Meindl Perfekt! Fjällvandring 1
tor_selden Trånga Meindl-kängor Fjällvandring 6
hulken Meindl sparkar rumpa Fjällvandring 4
Tovetjarn ALDRIG MER MEINDL/ROCKPORT! Fjällvandring 39
roos207 Meindl på nätet? Fjällvandring 3
heino kängor ,meindl Fjällvandring 0
Skötselråd för Meindl? Fjällvandring 4
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
JMel Vad är detta på Sarvesjåkkås strand? Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
Mange_S Är detta en vettig tur? Fjällvandring 11
bergtagen.skogstok Ny detektivtråd: Vilket berg är detta? Fjällvandring 5
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
granbom Vad är detta för karta? Fjällvandring 2
johanhellman Sarek- Vad sägs om detta? Fjällvandring 24
svartöra Var är detta foto taget? Fjällvandring 6
Swedish Berman Nijmegenmarchen! Vad äro detta? Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.