Meindl Dovre Extrem GTX vs. Haglöfs Solid Hi

Vilken ljungel!!!

Ska inom kort köpa nya kängor efter haveriet med de gamla....

Var inställd på ett par Meindl Dovre Extrem GTX men har hittat flera intressanta kängor, T.ex Haglöfs Solid Hi...
Skinn eller inte skinn???? Haglöfs har ju även en annan hög intressant känga i sin modell Grym Hi. Någon som har nåt att säga om den?

Enligt en säljare som säljer Haglöfs kängor menar han på att det är en mjukare gummiblandning i Vibramsulan som sittar på Haglöfs känga. Det skulle i sin tur ge bättre grepp menar han på.
En kompis har Meindel kängan jag nämner och är jätte nöjd med den. Enda minuset är att han upplever kängan som lite stabbig och hård vid vandring på t.ex slät hård grusväg.
Jag får för mig att en mjukare gummiblandning skulle slitas ner snabbare(?)
Lägger jag 3000 spänn eller mer på en känga vill jag ha bra livslängd på den.
Har bestämt mig för en hög känga. Förutom vandring kommer jag använda kängorna i div vinterlekar som snowracer, snöbollskrig mm :)
 
Jag införskaffade nyligen ett par Hanwag Alaska GTX och är hittills mycket nöjd med. De är nog jämförbara med Meindl Island Pro. Funderade också på Hagöf Solid, de skickar ju med en bra sula som kostar ca 500 kr..
Anledningen till att det blev Hanwag var att de passade mig bra + att de var på rea. Jag betalade 2000 kr på Naturkompaniets outlet i ö-vik. Ordinarie pris är 3000 kr.

P.S: Personligen tycker jag att Haglöfs Grym Hi inte är speciellt snygga.

//
 
Meindl

Har haft ett par Meindl Dovre och det var en grymt bra och skön känga så länge membranet höll! Trots att kängan då var ca 5 år gammal fick jag ett par nya från Meindl ( dock Professionell) helt utan kostnad! Även denna känga är otroligt stabil och skön. Dessutom 5 stjärnor till Meindl för deras goodwill!

/ Lelle
 
Köp inte Haglöfs det är skräp känger, Läker som såll plösar som går sönder hål i ovandelen sömmar som går upp.

Mvh Skomakaren
 
Lundhagskängor

Ett par Lundhagskängor och en burk vax i fickan är allt man behöver. Skippa Gore Tex, smuts kleggar igen fibrerna och andningsförmågan(?) upphör snabbt. Förvåna mig, jag skulle bli glad om någon kunde hävda att de använt ett par 4 år gamla Gore kängor i riktig fjällmiljö och gått torrskodda. Mina förra Lundhags begravde jag efter 10 års hård användning.
 
Gtx

Nja , håller inte med om att membrankängor inte är bra. Frånsett mina Dovre ( som det var fel på membranet i) så har jag alltid hållt mig torr om fötterna i riktig fjällmiljö med MÅNGA vad och mycket blöt mark. Dock måste kängorna vårdas och tvättas på såväl ut- som insida för att hålla membranen i trim.
Min vandringskompis bytte ( efter att ha varit envis som en gnu och sjungit Lundhags lovsång....) för ett par år sedan till GTX kängor. Han hade till slut tröttnat på att gå omvägar och balansera på stenar där jag kunde plaska fram.

Ska man gå i blöt terräng och dessutom vada en del, då är GTX överlägset. Det är min uppfattning.

M v h
Lelle
 
Har också läst att Haglöfs tillverkas i något låglöneland, därav usel kvalitet!

Har själv nyss köpt Meindl Kansas, riktigt nöjd!
 
Envis gnu... passar in på mig också

Härligt at du är nöjd med Gore. Jag brukar lägga ett så tjockt vaxlager på Lundhagarna att det blir som en tjock andra hud, på så sätt kan jag vada överallt där vattnet inte räcker över skaftet eller hur djupt som helst om jag tejpat mina Gore brallor runt dem. De blir inte vackra men det funkar.

När man ska välja kängor jag hävdar fortfarande att man måste räkna med coolhetsfaktorn:)).

Det är inte första gången jag blivit överbevisad- jag har år efter år hållit ett stadigt tag om min granstav och sjungit dens lov men efter förra sommarens två turer med nyinköpta teleskopstavar böjer jag på nacken och medger att jag hade fel. Så vem vet mina nästa kängor kanske blir ett par Gore, men om mina nuvarande kängor håller lika länge som de förra så kommer det inte ske förrän om ca 8 år.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.