Med kopplad hund i Sarek

Jag vet och förstår att det är obehagligt när lösa hundar skäller och rusar fram mot folk, särskilt om man är hundrädd. Men faktum kvarstår: lapphunden var (oavsett om det var pågående renskötsel eller inte ) på sin arbetsplats och gjorde sitt jobb. Att ägaren sen inte uppfattar att det kommer någon eller bryr sig/klarar av att ta in hunden, det är som man säger, en annan femma.

det är inget faktum att hunden var på sin arbetsplats och att dess arbete är att skälla ut folk, problemet är att folk försvarar den här typen av beteende som beror på flera olika faktorer och faktumet ÄR att om man inte kan hanterna sin hund så skall den vara kopplad.. problemet är alltså inte hunden utan hundägaren och det är det enda som räknas, kan man inte styra sin hund så skall den kopplas..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hund

Jag tycker att reglerna med hund är hårda, men jag följer dem.

Jag tycker definitivt att man INTE skall ha med sig en hund in i en nationalpark om man inte får, det vore tråkigt om det skulle hända en olycka/polisanmälan och att det slutar med att det blir totalförbud för hund i alla nationalparkerna.

För det skulle naturligtvis vara en mycket sämre än dagens villkor ( att jag får gå längs leden eller åka i Sarek på vintern med hund!)

Jag såg flera som hade hund lösspringande när jag gick mellan Salto till Kvikkjokk, de följde leden men ändå.

Man kan tycka att reglerna är lite löjliga (nått träd kan vi såga ner när ingen ser, min hund är så snäll, jag har koll på elden och klarar av att under eldningsförbud etc).

Börjar vi på tex Utsidan tycka att men inte behöver följa dem, så kommer vi snart att ha det som i USA.

Tillstånd att gå ut i naturen, ingen allemansrätt, du får knappt elda i naturen, har du hund med dig skall den ha munkorg.

Vi brukar skratta åt historier om tyskar som gör underliga saker, och vi skriver gärna långa inlägg om skoteråkare som förstör och bryter lagar, men flera av oss själva kan tänkas bryta flera regler, jag förstår inte...

Jag har just blivit med hund via min flickvän. Otroligt överjäkla roligt med en fågelhund som det förhoppningsvis ska jagas med nästa höst. Dock så blir jag jävligt irriterad på såna som har hundar lösa bland folk och har eller tycker att de har pli på sina hundar. Det hjälper inte en hundrädd eller hundskeptisk nånting alls! Det de ser är en lös hund som ev. kan göra något när som helst.

Jag tycker att det är jävligt egoistiskt att skita i koppeltvång speciellt bland folk. När det gäller skogen i allmänhet är jag mer kluven fast i Sarek skulle jag låta bli. Ingen enkel fråga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips