Med eller utan kläder!

Gamla lärdommar

På min tid i den gröna föreningen delades det ut fotlappar, yllemössor, handleds- och knävärmare, förutom all den vanliga yllen, långisar och M/58. Filtkängor och trefingersvantar samt handskar. Trots genomsydda fibersovsäckar, så tack vare långa undisar och stumpor samt knävärmare, handledsvärmare och tröjan utanpå olles broscha, över knoppen, så sov jag oftast till hungern väckte mig. När vi väl fick thermounderlagen kunde även uniformen vara halvvarm av ryggvärmen, tidigare var den rätt isig... Numera med egna -40 graders sovsäckar är det nästan för lätt att vintercampa. Ett sovsäcklakan i silke höjer inte bara temperaturen, ett luftlager till utan gör även tvätten enklare, förutom att det sparar sovsäcken, sys lätt, med silkestråd, själv av en stuvbit sidenfodertyg. (Maskeringstejp mot matarfoten så behöver du inte bruka så fula ord.)
Att börja med att klä sig för temperaturen ute, över hela kroppen, är första sättet att börja kunna njuta. Därför när temperaturen är under 25 plusgrader så gäller mössa på så fort man slutar gå.
Handledsvärmare gör man lätt av gamla strumpskaft. Fotlappar av industrifilt, balclavan är oslagbar som mössa mm.

Go varm tur o sömn

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-07-03 kl 08:18]

Sen undrar jag ju varför flerlagerprincipen inte skulle gälla i en sovsäck? När det gäller klädsel så rekommenderas ju alltid flerlagerprincipen, men i en sovsäck är den tydligen helt plötsligt förbjuden?

Det är luften i sovsäckens fyllning som isolerar och jag vill minnas att sovsäcken isolerar bättre om fyllningens luft är varm (värmeledningsförmågan ändras med temperaturen på luften i fyllningen). Det vill säga, det gäller att med kroppens värme få upp temperaturen i sovsäcken så fort som möjligt. Med kläder på blir själva sovsäcken aldrig riktigt varm. Med andra ord borde det vara bättre att lägga fleecefilt, klädesplagg etcetera utanpå sovsäcken än inuti den. Verkar även stämma bra med tumregler från scouter och militärer. Flerlagersprincipen är lite annorlunda då det är antalet tunna lager med stillastående luft som bidrar till isoleringen inte höjd temperatur på ett enskilt lager av stillastående luft.
Någon som vet mer får gärna kommentera då jag inte har någon bra referens utan mer spekulerar utifrån gamla minnesbilder.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mera åsikter

Det är luften i sovsäckens fyllning som isolerar och jag vill minnas att sovsäcken isolerar bättre om fyllningens luft är varm (värmeledningsförmågan ändras med temperaturen på luften i fyllningen). Det vill säga, det gäller att med kroppens värme få upp temperaturen i sovsäcken så fort som möjligt. Med kläder på blir själva sovsäcken aldrig riktigt varm. Med andra ord borde det vara bättre att lägga fleecefilt, klädesplagg etcetera utanpå sovsäcken än inuti den. Verkar även stämma bra med tumregler från scouter och militärer. Flerlagersprincipen är lite annorlunda då det är antalet tunna lager med stillastående luft som bidrar till isoleringen inte höjd temperatur på ett enskilt lager av stillastående luft.
Någon som vet mer får gärna kommentera då jag inte har någon bra referens utan mer spekulerar utifrån gamla minnesbilder.

Det spelar väl ingen roll om sovsäcken är uppvärmd av kroppen eller inte. Blir den inte uppvärmd av kroppen så är det för att de kläder du har på dig (när du sover) isolerar så bra att spillvärmen från kroppen -som avges till sovsäcken- är minimal.

Enda problemet jag upplevt när jag tagit på mig dunjackan (under quilten) är att då blev det kallt om händerna eftersom utrymmet mellan kläderna och quilten inte längre värmdes upp. Vantar på således!

Det breror på…

Det är det totala loftet som bestämmer hur väl sovsäck + eventuella plagg, filtar, quiltar, m.m. isolerar.
Om extraisolering utöver själva sovsäcken ska vara inuti eller utanpå sovsäcken beror på storlek på sovsäck och användare, etc, etc.

Det man vill undvika är att något av de isolerande lagren komprimeras på grund av att det blir för trångt och/(oftast) eller att det uppstår tomrum i sovsäcken så att kallraset ökar när man rör sig i sömnen.

För mig som är kort och smal så är så gott som alla standard sovsäckar för stora och jag måste fylla ut tomrummet i sovsäcken för att kunna utnyttja isoleringen till max.
Som exempel kan nämnas att flera expeditionssovsäckar är dimensionerade med antagandet att användaren sover med dunkläder på sig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips