McKinley vs Everest vs Quechua

Hej!

Jag är nybörjare i tältsammanhang och undrar om någon kan ge lite tips.

Jag ska köpa ett nytt tält, det är tänkt att användas som familjetält på camping.

Då jag inte vet om barnen och jag kommer att falla för campinglivet vill jag inte lägga för mycket i början. Vi har testat 3-4 nätter i ett vanligt tremannatält och nu är tanken att få lite mer plats för regniga dagar genom att köpa ett större tält med plats att spela spel och liknande.

Jag har kollat på tre olika tält:

Mc Kinley https://www.intersport.se/produkter/mckinley-alpha-5-talt-p267988?farg=267989

Quechua
http://www.decathlon.se/talt-arpenaz-family-41-id_8294502.html

Everest mfn 5+ säljs på Stadium men hittar ingen länk eller info.

Någon som vet något om tälten och/eller vet var man kan jämföra dem?

För- och nackdelar?
Vad bör jag tänka på?

Tack på förhand!

Tälten på Decathlon skulle jag inte ta emot om jag så fick dem gratis. De verkar totalt värdelösa på alla sätt. Tunga, fula, otympliga och sydda av dåliga vävar.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mckinley tror jag funkar utmärkt som campingtält. Har haft två mckinley tält själv som funkade jättebra till camping och festivaler. Inget jag skulle använda i fjällen dock, men det verkar inte vara det som är tanken. 1900 kr är ju en bra pris. Svårt att tänka mig ett 5 manna för mindre.

Kolla urberg Öland (Outnorth) ett 4 manna med ungefär samma mått som mckinleyn dock. Ett tusenlapp dyrare, men det verkar vara fått bra omdömen.

Började utelivet med barn för flera år sen. Jag tyckte då att det va mer praktiskt att ha ett sovtält och ett "vardagsrumstält" - vid basläger.
Kombinationen är lättare då man kan ha det "trångt" i sovtältet eftersom barn tar mindre plats. Vardagsrumstältet á la 99 kr på Rusta tjänstgör som lektält, matsal, o vardagsrum vid kasst väder. Väger endast 1,2 kg.
Nu kör jag endast med tarp. Lättare, o snabbare att packa ner.

Hej!

Jag är nybörjare i tältsammanhang och undrar om någon kan ge lite tips.

Jag ska köpa ett nytt tält, det är tänkt att användas som familjetält på camping.

Då jag inte vet om barnen och jag kommer att falla för campinglivet vill jag inte lägga för mycket i början. Vi har testat 3-4 nätter i ett vanligt tremannatält och nu är tanken att få lite mer plats för regniga dagar genom att köpa ett större tält med plats att spela spel och liknande.

Jag har kollat på tre olika tält:

Mc Kinley https://www.intersport.se/produkter/mckinley-alpha-5-talt-p267988?farg=267989

Quechua
http://www.decathlon.se/talt-arpenaz-family-41-id_8294502.html

Everest mfn 5+ säljs på Stadium men hittar ingen länk eller info.

Någon som vet något om tälten och/eller vet var man kan jämföra dem?

För- och nackdelar?
Vad bör jag tänka på?

Tack på förhand!

Quechuatältet är utmärkt! Har ett likadant själv och har utvärderat det många gånger, från Lofoten i norr till Ailefroide i söder, i alla möjliga väder. Stormvindar var inte optimalt ska jag erkänna. Då fladdrade det i duken så att man knappt fick en blund i ögonen, men höll gjorde det. Och det har inte läckt en droppe.

Tälten på Decathlon skulle jag inte ta emot om jag så fick dem gratis. De verkar totalt värdelösa på alla sätt. Tunga, fula, otympliga och sydda av dåliga vävar.

Tungt och otympligt spelar ingen roll om man är bilburen. Då är man bara intresserad av funktion. Och den är det inget fel på i det här fallet.

Jag har ett stort 4-manna från Everest med ståhöjd i mitten.
Har använt det med barnen i flera års tid och är jättenöjd. Det har klarat blåsigt och regnigt väder utan problem. Nackdelen är att det är stort och tungt så det kan bara följa med i kanot eller andra utflykter där man inte behöver bära så långt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips