Mattermos tips

Min gamle trogna mattermos gav upp i helgen och en ny behöver införskaffas.
Varm soppa/gryta som extra värme/energi vid kyliga och blöta pass inför hösten och vinterns härliga kajakdagar.

Ps. jag hänger ej upp mig på volym eller vikt utan förmågan att bibehålla maten varm är av största vikt samt hållbarhet. Jag anar i tidigare trådar att Primus mattermosar har varierande kvalitet.

Någon som har erfarenhet av ex. dessa 2?

Stanley Adventure Vacuum Food Jar http://www.addnature.com/438460.html

Klean Kanteen http://www.addnature.com/462731.html

Har ett par Thermos matthermosar som både levererar och fungerar väl. Efter det att min med stålglas gav upp för ett tjugotal år sen har det blivit Rf Thermos på mina isolerkärl. Rekommenderas.

Har både för enkel och dubbelportioner. Är mycket nöjd.
go tur

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Inte Klean Kanteen

Jag har Klean Kanteen och mycket nöjd med dom eftersom dom släpper ut ganska mycket värme. Maten brukar vara precis lagom ätljummen om man gör i ordning den till frukost och sedan äter den 4-6 h senare. Men det låter som du vill ha något som håller värmen bättre.

Jag har Klean Kanteen och mycket nöjd med dom eftersom dom släpper ut ganska mycket värme. Maten brukar vara precis lagom ätljummen om man gör i ordning den till frukost och sedan äter den 4-6 h senare. Men det låter som du vill ha något som håller värmen bättre.

Helt Ok om man har het mat vid utgång och den är ät ljummen efter 4-6h eller vid vid inkommande pissväder och bivack...... Men hur varmt bedömmer du maten vara vid 6h i Kleanen?

Helt Ok om man har het mat vid utgång och den är ät ljummen efter 4-6h eller vid vid inkommande pissväder och bivack...... Men hur varmt bedömmer du maten vara vid 6h i Kleanen?

Det berör väl lite på utetemp och hur länge den legat. 6 h runt 5-10 grader så är den ju ganska kall egentligen medan 4 h i 20 grader ger ganska varmt käk. Jag har inga problem att äta kall mat så för mig spelar det ingen roll om den har svalnat rejält. I regel är det alltid ok ättemp enligt mig.

Det är ju inte så bra om maten ligger ljummen i flera timmar så att ev. bakterier får chansen att växa till. Varm mat ska vara varm, kall mat ska vara kall.

Nu är det kokta fläsket stekt

Det är ju inte så bra om maten ligger ljummen i flera timmar så att ev. bakterier får chansen att växa till. Varm mat ska vara varm, kall mat ska vara kall.

Trygghetsnarkomaner alltså....skriver upp det i min Icare. Om jag inte dött av förgiftad mat först.

Trygghetsnarkomaner alltså....skriver upp det i min Icare. Om jag inte dött av förgiftad mat först.

Du behöver ju inte skriva upp det, de som drabbats av Clostridium perfringens, brukar inte bara märka av det, utan framförallt komma ihåg det för all framtid. Det brukar ge en extrem diarré, däremot inga kräkningar.

Jag har just genomfört ett lite 'halvvetenskapligt' experiment på min mattermos (Thermos Food Jar enligt inlägg ovan). Fyllde termosen med kokhett vatten och placerade den i kylen under drygt 4 timmar (tyckte utetemperaturen på ca 18 grader fortfarande var ganska varmt så ville kolla under kyligare förhållanden).

Starttemp på vattnet var 97 grader, och efter 4 timmar och 15 minuter var vattnet 73 grader, dvs fortfarande klart varmt trots kylens temperatur som var +2 grader på den aktuella hyllan.

Beställde just denna baserat på att den håller värmen bäst ( ICA kuriren test )

http://www.outnorth.se/primus/c-h-mattermos-1-5l
Jag använder denna. Maten är varm 8 timmar efter tillagning, jag har ingen termometer med mig men definitivt en bra bit över 60°c.
Jag förvärmer med kokande vatten innan jag fyller fullt med mat. Köttbullar, makaroner och gräddsås är en riktig höjdare att äta under en längre fisketur.

Bon apetit

Skickat från en produkt som tillverkaren gärna vill synliggöra just här...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips