Måste man gå ner i Kårsavagge?

Jag funderar på att till sommaren ta en kortare tur i området mellan Abisko och gränsen.

Turen kommer antagligen att börja i Abisko och börjar med att ta liften upp på fjället för att sedan ta mig nedåt åt området mellan Kårsavagge och Hoiganvaggi för några dagars fiske.

Funkar det att gå från Låkkatjåkkastugan via västra delen av Kårsavagge (för att spara höjdmeter) för att sedan svänga upp mellan höjderna 1554 och 1311 mot sjön 1057? Eller blir det för tufft? Någon som gjort det?

Går det därefter att ta sig från sjön 1057 norrut till Vassijaure sedan eller är det Katterjåkk via norska gränsen eller Vassevaggi som gäller?

Eller har någon ett bättre förslag på vandring i ovan nämnda terrängavsnitt? Jag har tänkt mig någonting runt 5-6 dagar (gärna med någon dag stationärt så att det går att genomföra toppbestigning och fiska lite). Jag åker tåg från Kiruna och undviker helst bräske...

Enda möjligheten att ta sig upp från Gorsavagge söderut - om du inte är klättrare - är att utgå från Gorsavaggestugan. Passet mellan de toppar du föreslog är helt ogörligt. De få höjdmeter som skiljer kan man bortse ifrån.
Att gå från sjön 1057 och vidare norrut på höjderna är om inte ogörligt så i varje fall mycket besvärligt.
Någon fisk lär du inte heller hitta i detta område. Det fiske som erbjuds finns dels nere i Gorsavagge och dels i Dossagemvaggi (Gatterjavri och söderut).

Vill du läsa om ett par vandringar i området hittar du text här.

Ett besök vid Frippes fall på vägen kanske?

HåkanF

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips