Massa frågor kring klädsel samt skor.

Hej,
Nu har jag äntligen beställt ett par riktiga kängor och kläder är inköpta, men detta medför olika frågor som jag kontinuerligt tänkte ställa i denna tråd så man slipper starta nya hela tiden.


Kängor
Beställde ett par Lundhags Park kängor igår från deras hemsida.
Mina fötter mätte igår kväll 29,3-29,5cm och enligt deras tabell skall jag lägga på 2cm så då hamnar jag på strl 46 enligt deras tabell med optilest.
Orolig att dom skall vara för små, men har svårt att se att dom skulle vara det men vad vet jag återstår att se.

Beställde med ett par Sockpack Trekking också från deras sida där socka + liner ingår, beställde dom i storlek 43-45 som att det är min "verkliga" storleks intervall.


Vad tror ni rent spontant? Är detta korrekt gjort?


Ryggsäck

Hur skall den egentligen sitta?
Jag har justerat så att ryggan börjar ovanför rumpan med midjebandet.
Justerade banden så att dom hade en jämn fördelning utav vikt antar att detta är korrekt?
 
Såhär. Innan du egentligen köper något öht. Så gå i. I en butik som har prylarna du e ute efter. Testa, snöra, packa, dra, slit och gå i ditt fall. Finns inget idiotsäkert sätt att veta om sakerna passar dig om du inte "använder" dem. :) Så testa ryggsäcken med önskad vikt. Sitter den bra efter att du spänt in remmar och få in rätt längd på ryggen? Ja då e de bra. (Litet glapp mellan axlar o ryggsäck är att föredra.) Kängorna är bara att gå in. Glappar det elr trycker obekvämt på något ställe. Då e de antagligen fel sort för dina fötter.
 
Såhär. Innan du egentligen köper något öht. Så gå i. I en butik som har prylarna du e ute efter. Testa, snöra, packa, dra, slit och gå i ditt fall. Finns inget idiotsäkert sätt att veta om sakerna passar dig om du inte "använder" dem. :) Så testa ryggsäcken med önskad vikt. Sitter den bra efter att du spänt in remmar och få in rätt längd på ryggen? Ja då e de bra. (Litet glapp mellan axlar o ryggsäck är att föredra.) Kängorna är bara att gå in. Glappar det elr trycker obekvämt på något ställe. Då e de antagligen fel sort för dina fötter.

Gällande kängorna så tror jag dom är klockrena har "ankfötter" och dessa skall ju vara anpassade för det med optik-lest.
Och enligt lundhags så är dom 1strl mindre än vanliga skor men fortfarande lika stora.
Har 47 i ett par andra kängor vilket då 46 i Opti-lest borde vara optimalt.

Ryggan är köpt, jag tyckte den satt bra, dock så undrar jag mest vad som är att föredra i ryggläge men kanske svårt att säga, antar att man får anpassa under vandringens gång.

Regnställ är köpt med, 10.000 pelare vilket borde räcka.
Underställ skall jag ta och leta lite efter inom sin tid med, en långärmad och en t-shirt till underställ borde vara optimalt när det är varmt kan man ju bara byta till t-shirten så att säga.
 
Köp både ull och plast samt blandplast underställ om du är nybörjare. Ren plast brukar fungera bäst för träning, svettdrivning. Ull för värme, sova. Blandställ som kronas gröna t ex att gå i.
Hygien gäller även i fält. Även för underställen.
När det blir riktigt svinkallt tar man på sig allt man har i ryggsäcken.
Mitt råd är pröva med billiga ställ och när du bestämt dig för vad du vill ha köp det då själv har på fötterna.
go tur
 
Köp både ull och plast samt blandplast underställ om du är nybörjare. Ren plast brukar fungera bäst för träning, svettdrivning. Ull för värme, sova. Blandställ som kronas gröna t ex att gå i.
Hygien gäller även i fält. Även för underställen.
När det blir riktigt svinkallt tar man på sig allt man har i ryggsäcken.
Mitt råd är pröva med billiga ställ och när du bestämt dig för vad du vill ha köp det då själv har på fötterna.
go tur

Okej, så kanske köpa ett billigt underställ för typ 299kr och pröva?
Mckinley har ju tämligen OK priser.
 
(...) en långärmad och en t-shirt till underställ borde vara optimalt när det är varmt kan man ju bara byta till t-shirten så att säga.
Låter krångligt. Jag brukar kavla upp mina ärmar i stället ;).
Du vinner mer flexibilitet på att köpa tröjan i en ljus/vit färg, som blir svalare i solen när du inte har fler plagg utanpå, än på att bära på en onödig dubblering och trassla med byten på vägen.
 
Nu har jag mina Lundhags Park o älskar dom blev orolig ett tag att skon var för liten men de va linern och Sockan beställde dom i 45 och skorna är 46 dum som jag va.

Med liner + socka får jag i ett finger bakom hälen så de är helt OK när jag sätter foten på inne sulan har jag ca 1,3cm kvar Så de får duga på vänster foten har jag 2cm över.


Nu till min fråga, jag har både lundhags fett, vax blandning samt vanligt vax.
Hur vårdar jag dom nu första gången?

Smörja in först lundhags blandning sedan de vanliga vaxet?
 
Senast ändrad:
Jag mätte foten och den mäter upp till ca 29,7 när jag har liner + socka och skon är 31,3 så jag har ca 1,6cm till godo på minsta foten de borde väll vara ok?

Satte på blastbåsar och sprang upp och ner för en stor pulka backe och kände inte att den togi i tån, sparkar jag dock hårt in i en Trall så tar den i men så kanske man inte kan kolla som dom är inte gjord att sparka med hehe..

Som ni ser på bilden nedan så har jag plats tillgodo.

4ysaputu.jpg



Så kommer minsta foten där jag har ca 2cm tillgodo när jag har socka o liner på.

abu3ehub.jpg


Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.