Marmot sawtooth -9°? -13°?

Är inne och ska beställa sovsäck för lite kallare dagar och fastnade för Marmot Sawtooth. Eftersom jag är av de längre slaget så bör jag köpa den längre versionen av sovsäcken. Då jag kollar på olika hemsidor så gäller olika temperaturer, stämmer det? Är det olika Sawtooth de säljer på olika hemsidor eller ska det vara samma.
På Marmots hemsida så verkar det finnas en version och den är på -9°C medan om man kollar på exempelvis addnature eller naturkompaniet så står det -13°C.

Vet någon av er vad som gäller?
 
Jag råkar ha Sawtooth själv sedan ett par månader så jag känner mig manad att svara. På själva säcken står det att komforttemperaturen är -6,4 grader och gränstemperatur är -13,3 (fråga inte varför de anger dessa smått fåniga
decimaler :) ).

Jag upplever säcken som väldigt varm och go. De gånger jag har varit ute med den nu under hösten (i stockholmstrakten) har jag varit tvungen att sova med den mer eller mindre öppen för att inte bli för varm. Till saken hör att jag annars är ganska frusen av mig.

Hoppas svaret var till lite hjälp!
 
Marmot uppdaterar säckarna (dunkvalitet, dunbehandling, m.m.) så pass ofta att det finns en hel del förvirrande data ute.
Marmot har också en egen klassning. De kallar Sawtooth för en 15F-säck, vilket blir -9C.
Marmot hydrogen kallar de för en 30F säck, vilket blir -1C. Den har en Tlim på -5,5.

Min sawtooth regular är inköpt våren 2019, och den väger 1090 g utan packpåse (varav dun 665 g) och har en Tlim på -13,3C.

Specifikationen finns tryckt på insidan av säcken, så när du får hem din säck så framgår det. Stämmer det inte mot vad du trodde så kan du ju returnera den.
 
Jag har en Hydrogen Long tillverkad för ca 8 år sedan (2011?), det var innan de började med behandlat dun så den har 850CUIN. Min sovsäck är EN-testad till TComfort +4C, TLimit -1,1C. Yttertyg Pertex Microlight, en fullång dragkedja. Sedan dess har de ändrat sömnaden (mönstret), öppningen, dragkedjor, dunfyllningen och tyget så värdena på EN-testningen varierar med årsmodell. Hydrogen har även funnits i en äldre modell med halvlång dragkedja och 900 CUIN dun.
Sonen har en Sawtooth Long från 2011, den har 650CUIN vitt gåsdun medan dagens säckar har ankdun (behandlat), så trots samma namn är det skillnad mellan årsmodellerna.
 
Siffran -9 anger säkert komforttemperatur för män. Den står dock ingenstans i säcken. Däremot anges att -6,4 är komforttemperatur för kvinnor. Eftersom jag är frusen av mig brukar jag bara bry mig om den komforttemperatur som anges för kvinnor.
 
Siffran -9 anger säkert komforttemperatur för män. Den står dock ingenstans i säcken. Däremot anges att -6,4 är komforttemperatur för kvinnor. Eftersom jag är frusen av mig brukar jag bara bry mig om den komforttemperatur som anges för kvinnor.
Det va det löjligaste jag läst på länge komforttemperatur för män och komforttemperatur för kvinnor....detta är ju bara bullshit.
 
Siffran -9 anger säkert komforttemperatur för män. Den står dock ingenstans i säcken. Däremot anges att -6,4 är komforttemperatur för kvinnor. Eftersom jag är frusen av mig brukar jag bara bry mig om den komforttemperatur som anges för kvinnor.
EN-temperaturen anges på pappers etiketterna som medföljer säcken.

Även jag är lite frusen när jag sover, så TComfort stämmer bättre med min egen preferens och erfarenhet trots att jag också är man. Jag sover bra i min Hydrogen ner till +3-4 grader C sedan känner man kylan bli mer påträngande genom sovsäcken. Samma med min varmare Marmot Pinnacle (TLimit -12,2C, TComfort -5,5C), där sover jag bra en bit under nollan men tvivlar (har inte testat ännu) på att den håller mig varm ner till -10--12C.
Men som sagt detta är individuellt, alla är vi olika så lita inte blint på att testresultat stämmer just för dig.
 
Det va det löjligaste jag läst på länge komforttemperatur för män och komforttemperatur för kvinnor....detta är ju bara bullshit.
Jo, enligt EN-standarden (EN 13537) som används för testning av sovsäckar skiljer man på lägsta comforttemp för män (TLimit) och kvinnor (TComfort).
Sedan måste man ju med egen erfarenhet försöka se hur dessa teoretiska mätvärden funkar just för mig som individ, och där är vi olika. Här är lite lättförklara läsning:
 
Har en Marmot Sawtooth long and wide dvs den modellen som både är längre och bredare som jag haft i runt 5 år. Är riktigt varm för mig, är det över 0 grader har jag aldrig stängt dragkedjan över huvudlaget utan nyttjar den som täcke. Fantastisk sovsäck enligt mig. Jag är dock väldigt varm av mig, men har sovit i vart fall -12 grader med enbart mössa och t-shirt utan några problem. (Var uppe och kissade så den är bekräftad) Kan ha varit kallare någon gång, men inget som är bekräftat. Så är du en varmare person skulle jag säga att det kallare gränsvärdet fungerar, för en svalare person skulle jag gå på komforttemperaturen definierad för män och för en frusen person komforttemperaturen definierad för kvinnor.
 
EN-temperaturen anges på pappers etiketterna som medföljer säcken.

Även jag är lite frusen när jag sover, så TComfort stämmer bättre med min egen preferens och erfarenhet trots att jag också är man. Jag sover bra i min Hydrogen ner till +3-4 grader C sedan känner man kylan bli mer påträngande genom sovsäcken. Samma med min varmare Marmot Pinnacle (TLimit -12,2C, TComfort -5,5C), där sover jag bra en bit under nollan men tvivlar (har inte testat ännu) på att den håller mig varm ner till -10--12C.
Men som sagt detta är individuellt, alla är vi olika så lita inte blint på att testresultat stämmer just för dig.

Aha, de etiketterna har jag slängt sedan länge :) . Att TLimit är komforttemperaturen för män var faktiskt nytt för mig men skulle ju kunna förklara varför det bara står ♀Comfort -6,4 och ♂ Limit -13,3 (det anges inget ♂ Comfort på säcken). Har liksom alltid tänkt att ligger man på gränsen, limit, så är det inte så komfortabelt... :). Man lär så länge man lever!

Nu har vi/jag nog lyckats röra till det för trådstartaren! ;)
 
Aha, de etiketterna har jag slängt sedan länge :) . Att TLimit är komforttemperaturen för män var faktiskt nytt för mig men skulle ju kunna förklara varför det bara står ♀Comfort -6,4 och ♂ Limit -13,3 (det anges inget ♂ Comfort på säcken). Har liksom alltid tänkt att ligger man på gränsen, limit, så är det inte så komfortabelt... :). Man lär så länge man lever!

Nu har vi/jag nog lyckats röra till det för trådstartaren! ;)

Kolla på den där dunfyllda kanalen som ligger för dragkedjan. Det brukar vara tryckt där.
Sen har som sagt Marmot en egen definition, och den är -9 för nuvarande modell av Sawtooth.

Fast standarden är något mer invecklad än så, så att säga att det är "på gränsen" är inte helt fel tänkt.
Tlim defineras som åtta timmars ickefrusen sömn för en man i fosterställning.
Saxat från wiki:
----------------------------
...///
  • Comfort — the temperature at which a standard female can expect to sleep comfortably in a relaxed position.
  • Lower Limit — the temperature at which a standard male can sleep for eight hours in a curled position without waking.
  • Extreme — the minimum temperature at which a standard female can remain for six hours without risk of death from hypothermia (though frostbite is still possible).
These ratings are taken assuming that the subject is using a sleeping pad, tent and is wearing one base layer of thermal underwear.

///...
--------------------------

Sen vet man ju själv hur mycket man avviker från "standardkroppen". Dagliga rutiner spelar också in. Hur nära inpå läggdags äter du middag eller mellanmål? Hur aktiv är du i anslutning till läggdags? Hur dragigt tält har du? Hur mycket rör du dig på natten? Hur noga är du med att stänga sovsäcken ordentligt. O.s.v.

Den stora fördelen med EN13537 är att man som konsument kan jämföra mellan tillverkare =)
 
Och "standard mannen" är 25 år, 70 kg,1,73 m och "standard kvinnan" är 25år, 60kg och 1,60 m. Här spelar även ålder in då metabolismen sjunker med ökad ålder, dvs standardpersonerna ligger på topp. Så är man lite äldre behövs även en lite varmare sovsäck, och ligger man inte i fosterställning som yngre man när man sover kanske man skall titta mer på TComfort är TLimit.
Är man i början av sin utelivskarrär och beaktar att en väl skött dunsovsäck kan hålla många deceinnier kan det smart att välja en lite varmare säck från början för att kompensera för att de flesta blir mer frusna med ökad ålder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rotebroelvis Marmot plasma 15 i New York? Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.