Marmot Never Summer o dyl

Jag är ute efter en sovsäck som inte är tänkt för alla slags vinterturer utan exempelvis året runt-bruk i lågland/södra Sverige samt senvinter/vårturer i fjällen (eventuellt i kombination med en större sommarsäck som jag redan har). Jag har tittat på Marmot Never Summer som har komforttemp på -17 grader. Vad jag läst så verkar den hålla vad den lovar, och jag är inte speciellt frusen av mig.

Är det någon som har den säcken och som kanske använt den under senvinterturer? Hur pass vanligt är det med kallare (än -20) nätter i mars/april i södra fjällkedjan?

Säckarna i FM:s sovsäckssystem har komforttemp på +5 respektive -18 om jag minns rätt, och ska tillsammans funka nedåt -40. Jag uppskattar att den sommarsäck jag tänkt kombinera Never Summer med duger ned till +5 också. Är det rimligt att anta att kombination vore duglig för nedåt 30-35 minusgrader (givetvis med bra liggunderlag osv)?

Har den säcken och använt den på Denali i brist på annat. Vi hade -43 grader celsius en av nätterna, då frös jag som bara s*tan trots dunjacka och kläder på mig. Rekommenderas ej...

Men annars fungerade den mycket bra när det var runt -20 och -30 med lite underställ på sig. Jag är som du och fryser inte speciellt lätt...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har den säcken och använt den på Denali i brist på annat. Vi hade -43 grader celsius en av nätterna, då frös jag som bara s*tan trots dunjacka och kläder på mig. Rekommenderas ej...

Men annars fungerade den mycket bra när det var runt -20 och -30 med lite underställ på sig. Jag är som du och fryser inte speciellt lätt...

Okej, funkar den till strax under -20 grader så känns det bra.

Ska en sovsäck funka nedåt -40 grader så blir den väl oanvändbar för mer normala turer så jag vill helst inte köpa en värsting. Denali är inte i pipelinen i nuläget. :)

Okej, funkar den till strax under -20 grader så känns det bra.

Ska en sovsäck funka nedåt -40 grader så blir den väl oanvändbar för mer normala turer så jag vill helst inte köpa en värsting. Denali är inte i pipelinen i nuläget. :)

Yep, runt -20C är det optimala för den säcken skulle jag påstå. Blir det några grader kallare så kan man sätta på sig lite underställ och tjafs så går även det bra.

Jag har använt den i -20 grader och den har varit varm och skön. För -30 är den säkert för kall, men annars är det en mycket prisvärd säck.

Jag köpte min NS sovsäck förra året och sedan dess så har jag använt den på en 4 veckor lång vintertur i lappland (påsk +/- 2 veckor). Jag blir lätt för varm när jag sover och det var fallet även med denna när det blev några minusgrader, vid 20 minus så var den perfekt. Den är lätt att justera kring huvudet och stänga för att förhindra värmeförluster.

Jag kan rek. säcken för kallare camping.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips