Marmot eller Mountain equipment sommarsäck?

Vi ska vandra några dagar i trakterna kring storulvån i slutet av juli. Vi är tre vuxna och med ett barn på ryggen är vi två som kan bära resten av utrustningen. Därför skulle jag gärna få ner vikten. Pengar är det ont om också tyvärr. Dessa syntetsäckar runt 1kg med för en billig penning har jag hittat:

Jag har tittat på Mountain Equipment Firewalker 1 som har temperaturgränserna -9 +5 +10 grader, 1060gram ,895kr. ME själva hävdar en komforttemperatur på -3 grader.

Jag har också kikat på marmot wave 1 som har EN gränserna -6,6, 6,9 och 10,9 grader 1000gram 645kr

Blir det behagligt mitt i sommaren i jämtlandsfjällen med en sån säck om man är beredd att ta på sig lite kläder? Vi ska tälta.

Jorå...

Spontant så sagt så klarar du dig tror jag! Man ska ju inte måla fan på väggen och tro att snöstormen ligger runt hörnet varje dag :)!
Använde själv en McKinley komf +2, 1020g förra sommaren och den funkade bra nermot nollan. Med ett underställ i säckarna du nämner så klarar du dig säkerligen!
Tänk på att ha ett hyfsat liggunderlag, det kyler oftast mest från marken!

Trevlig tur!
//A

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Eftersom jag hittade ett par ME Firewalker 2 för motsvarande 700kr/st med frakt från uk har jag beställt dom istället. Viktangivelsen på Firewalker 1 verkade inte vara korrekt, runt 1200gram. FW2 väger runt 1400 gram. Det får duga, varmare och det blir en femhundring över att köpa lätt mat för istället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips