Markeringsverktyget på Din Karta (Lantmäteriet) ej OK

Den bra nyheten är att Lantmäteriet nu också erbjuder sjökort för nedladdning, dock i RIKformat vilket är lite lustigt på sjön. Alla specialer finns inte med än. Bra alternativ till BSB plus att man kan välj sina områden själv.

Den dåliga nyheten är att markeringsverktyget trasslar enormt mycket. Rätt vad det är förminskas det eller hoppar omkring. Jag gav upp efter en halvtimme. Är det någon som kommit på hur man beter sig för att få den interaktiva processen att fungara??

Vilket pris

Hej Jonas
Jag lyckades till slut markera en yta motsvarande sjökort 925 i skala 1:50 000, mina hemmavatten. Priset var 1,19 kr/ km2 vilket gav ett pris på över 2 000 kr för ett enda sjökort. Dessutom i RT 90, vi gick över till WGS 84 1996 på pappersjökorten. Vem köper dessa sjökort?
Hälsningar Ove

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tja, jag tog nya friska tag och lyckades markera ett litet sjökort över hemmavatten och ladda ned det efter köp. Kortet ser väldigt bra ut men saknar som står i det finstilta på LMs sida alla gradmarkeringar. Om man laminerar dem kan de bli trevliga bordsunderlägg:) Lantmäteriet avstår från att lämna motiv till avsteget från WGS84 och Sjöfartsverket ståtar med sin logga i markeringsrutan.

Jag gjorde återigen tabben att associera dataformatet RIK med rikets nät, ursäkta. Men visst går RT90-korten att använda, om man ställer GPSen rätt och inte behöver ge sin position till andra sjöfarande.

Den som vill ha sjövärdiga kort får väl vänta på BSB. De kommer i april-maj enligt besked från Soltek.

Hej Gunnar
Visst är DLS prisvärt och SXK, som varit med och lämnat information om gästhamnar, bojar mm, säljer det billigare, 1090 kr för ostkusten ”Ystad – Arholma” och 950 kr för västkusten ”Strömstad – Åhus”. Ännu lägre priser har funnits på båtmässor. Ostkusten är nytt för säsongen, västkusten är från våren 2004. Nu får jag också tillfälle att tala i egen sak. Vi i SXK västkustkretsen gör rättelser till Det Levande Sjökortet västkusten ”DLS 2” från Sjöfartsverkets UFS. Dessa rättelser finns att hämta på vår hemsida och uppdateras en gång per månad. Gällande rättelser från det att DLS 2 västkusten släpptes finns med. Rättelserna går även att testa i DLS ostkusten och några rättelser hamnar i sjökortet då sydkusten finns med i båda. Rättelserna importeras som ett nytt tema. Här är länken http://www.sxk.se/kretsar/vas/battekniska/dls_rattelser.html
Hälsningar Ove

Hej Jonas
Jag är inte säker på att jag fattat vad du menar men du kan använda rättelserna i Fugawi och OziExplorer och andra program där man kan länka en bild till en waypoint. Rättelserna är en bildfil (jpeg) oftast bara text men ibland även en sjökortsbit. Dessa är åtkomliga via DLS och går att använda som vilken bild som helst. Om det går att länka bilder till Fugawi PPC vet jag inte, har inte testat detta. Du får själv ta reda på vilka rättelser du behöver till dina sjökort och placera ut en waypoint och länka bilden dit. Detta är samma arbete som jag gör när jag gör temat, men finessen med DLS och dess tema är att när väl detta är gjort, kan temat användas i andra datorer med DLS genom att enkelt importera hela temat.
Hälsningar Ove

Min fraga var mer elementar. For att kunna anvanda kartan i ique eller annan PDA behover jag anvanda Fugawi. Jag antar att det inte gar att oppna det levande sjokortet i Fugawi. Ginge det vore resten OK.

Sitter i Italien pa internetcafe, finns inga prickar.

Vill ocksa namna att jag fick flera bra svar fran LM kundtjanst. De ska lagga in en forklaring till valet av RT90 for sjokort samt att de jobbar med markeringsinstrumentet for att det ska fungera bra. Ev redan klart.

Hej Jonas
Du har rätt, sjökorten i Det Levande Sjökortet går inte att använda i andra program eller i PPC.
Hälsningar Ove

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips