Mapsource/GPSMap76 till Silva NX2-instrument

Har nyligen investerat i ny elektronik till båten och stött på lite patrull.
Jag vill koppla en GPSMap 76 till en Silva NX2 server.

Vad jag förstår vill Silvan då ha NMEA-signaler. Den matar sedan en PC med info till seglingsprogram. Alltså GPS->Silva->PC->Mapsource?

Men kan jag få den signalen in i Mapsource och fortfarande ha trackingfunktionen ok, den vill ju ha Garminsignaler? Eller kan Mapsource skicka NMEA till Silvas program, alltså koppla
GPS->Mapsource->PC->Silva?

Jag tror att ditt problem är olösbart med Mapsource men Fugawi kan skicka ut NMEA som du vill göra. Alltså GPS->(Garmin-prot.)->Fugawi->(NMEA)->Silva borde funka.

/HA

Mapsource och NMEA

Om det kan vara till någon hjälp, så kan Mapsource "äta" antingen signaler med Garmins protokoll, eller NMEA. Resultatet blir inte exakt detsamma, men i stort sett.

Anders

Ett alternativ är att du delar utsignalen från din GPS så att Silvan får två trådar o PC:n får två, givetvis med NMEA till båda.
Mapsource nöjer sig med NMEA oxå.

Impedansen

gundj; sa:
Ett alternativ är att du delar utsignalen från din GPS så att Silvan får två trådar o PC:n får två, givetvis med NMEA till båda.
Mapsource nöjer sig med NMEA oxå.

Hur blir det med impedansanpassningen, är V24 kretsarna okänsliga för detta ? Seriekommunikationen är konstruerad 2 st enheter. Sätter man in en 3:de enhet blir det mer som en buss.

En nyss hemkommen seglingsbekant vill koppla sin GPS både till datorn och autopiloten, därav frågan.

Någon som provat ?

Per Brune

Inte petigt

Det brukar inte vara några problem att tappa av en RS232 utgång till två ingångar. Speciellt inte med de hastigheter och avstånd som är rimliga här (4800 bps och några meter).

Jag har provat många gånger, om än inte just med min GPS.

Anders

Jag har gjort likadant, jag har loggat NMEA till flera PC samtidigt av säkerhetsskäl.
Funkar utmärkt med 2 PC o ibland en handdator oxå.
Kör då 4800 eller 9600.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg