Manuell kamera?

Hej!

Jag funderar på att köpa en något mer manuell kamera än min EOS IX som jag använder just nu. Någon som har förslag på märke/modell? Helst ska den vara begagnad så att man får ner priset...

/Marcus

En helt manuell kanmera är Nikon FM2, nackdelen & fördelen är att den är helt manuell. Själv har jag en Nikon FM3A (har även bländarstyrd tidsautomatik), som jag är väldigt nöjd med. Dock kan den kanske vara svår att få tag på begagnad, då den är ganska ny modell (2001).

Tidigare hade jag en Nikon F3, enda nackdelen med den tycker jag är att bländaren bara fungerar barar på 1/80 sekund utan battreri.

Nikon FM10 är nog ett bra val med, dock är den gjord i plats & håler nog inte så bra...

Har bara erfarenhet av Nikon kameror som du märker, men andra manuella kameror är tex
Minolta x-370s, Pentax ZX-M.

/Anders :)

marcushagg; sa:
Hej!

Jag funderar på att köpa en något mer manuell kamera än min EOS IX som jag använder just nu. Någon som har förslag på märke/modell? Helst ska den vara begagnad så att man får ner priset...

/Marcus

Tja.. det beror ju på hur mycket mer manuell du vill ha. Personligen är Nikon FM2n en favorit. Tåligare kamera får man leta efter. Helt manuell och mekanisk, endast ljusmätaren går på batteri. Ett sådant hus borde ligger på ett par tusenlappar.

David

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg