Många tält blir det...

I många år använde jag mig av ett billigt ryggåstält från XXX funkade på scoutläger i veckor under ett antal år gjord för 3 pers men max två fick plats med packning (ingen absid). 12 manna militärtält lagom på läger för 6-8pers bra med plats och mysigt med kamin på vår och höst när det är lite kallare. Stort - för dem i lumpen men det var bara 2 veckor.
Fjällen har jag varit tillsammans med vänner och då med ett nammatje gt3 och det var lagom för tre pers. Nu har jag ett nallo 2 som är tillräckligt stort för mig och min packning skall se om det räcker för en solo vintertur.
Förra vintern provade jag staika och det var lite lyxigt med egen absid passar 1-2 pers sommar som vinter skog, fjäll och kanot kanske något tungt om man vandrar själv.

enmans och 2mans med absid

Akto +Nammats 2GT.Sistnämnda slipper jag bära på,eller bär del av.
Mycket nöjd med båda,(bytte tillslut bort mitt Nallo 2 till förmån för Aktot).
Nammats är så bekvämt med den stora absiden och alla myggnätsförsedda ventiler+ dörren:Vore trist att måsta stänga in sej helt utan utsikt pga insekter etc när man vill ha "tältmys".
De ställen vi paddlar har alla skogsstränder så man har inget behov av självstagande.
Tror nog vårt Nammats funkar utmärkt om vi skulle tälta nån natt i snön också.
Båda tälten är så lätta och snabba att sätta upp,men Nallot fixade jag snabbare än Aktot.
Hade för länge sen ett Helsport enkelvävstält i nån goretex:det var vått...
Min pappa har nåt annat Helsporttält som är bekvämt men tungt och ett h-vete att trä in och spänna bågarna i.
Självstagande känns som överkurs och enbart skapat extralyxbehov för min egen del.(Jag tycker Staika är jättefint...)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: enmans och 2mans med absid

brigas; sa:
....................................................
Båda tälten är så lätta och snabba att sätta upp,men Nallot fixade jag snabbare än Aktot.
..................................................

Britt,
Vad var det med Nallot eftersom du fixade det snabbare än Aktot?
Jag undrar, därför att jag ibland har funderat på att antingen byta Nallot mot ett Akto, eller skaffa ett Akto och behålla Nallot.
/ Bertil

nallo snabbare upp än Akto

Tar längre tid på mej att sträcka till linorna på kortändarna bra på Aktot,Nallo tyckte jag bara att jag "stack fast",sen kan man ju ägna tid åt att få det riktigt bra spännt.
Eller så kanske jag inte fått in "snitsen" med Aktot ännu,en båge tar ju kortare tid att trä i än två...

Jag är i faggorna att byta tält. Har ett Fjällräven FEM, 2 pers som ska bort till förmån för Ett Akto och ett Nallo 2 GT. Får se när det blir köp av Nallot bara :)

// Jocke

Ett vinterfjälltält kan man ha även på sommaren, och ett tunneltält går finfint att förankra med stenar i skärgården.

Så jag tycker nog att det räcker med ett tält. Sen är det ju inte tillverkaren utan DU som bestämmer vad tältet går att använda till.

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Ett vinterfjälltält kan man ha även på sommaren, och ett tunneltält går finfint att förankra med stenar i skärgården.

Så jag tycker nog att det räcker med ett tält. Sen är det ju inte tillverkaren utan DU som bestämmer vad tältet går att använda till.

Jo,Martin,så är det helt klart.Därför skrev jag "som jag ser det är 3st ett minimum",observera jag.

peter

Vad är egentligen slutet på meningen? Många tält blir det om man är prylfixerad? Många tält blir det om man har mer pengar än förstånd? Många tält blir det när man äger Hillebergaktier? Många tält blir det om man slänger ut möblerna och äter middag på en hög friluftsgrejer? Det här var den dummaste diskussion jag har hört i modern tid och med tanke på den miljödebatt resten av samhället för, tämligen otidsenlig.... Ett Nallo 2/3GT borde väl rimligtvis greja alla biffarna?

Vättlefjäll; sa:
Ett Nallo 2/3GT borde väl rimligtvis greja alla biffarna?

Jo men det är ju inget kul! :)

Själv äger jag ett HB Staikka, Helsport Svalbard samt ett Bergans Cho Oyo. Känns som jag har täckt det mesta med den kombinationen. Om jag bara fick ha ett av dem kvar skulle jag välja Staikkat. Gillar det skarpt!
[Ändrat av Bollvik 2007-03-19 kl 16:27]

Vättlefjäll; sa:
Det här var den dummaste diskussion jag har hört i modern tid och med tanke på den miljödebatt resten av samhället för, tämligen otidsenlig....

Det finns svält, jordbävningar, tsunami, vulkanutbrott, översvämningar, övergödning, växthuseffekt, krig, fattigdom etc.etc.
Får man inte ha en oas någonstans?
Drömmar är tidlösa.

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips