Måla kanot, hur många lager?

Hej!

Tog förra året över en sliten Trapper-kanot med hål i som jag nu reparerat med polyester och glasfiber. Nu är det dags för målning.

Jag kommer använda biltemas produkter. På insidan blir det alkyd primer + alkydfärg och på utsidan blir det 2k epoxyprimer + 2k polyeuretanlack.

Nu till min fråga som jag haft svårt att läsa mig till. Hur många lager av respektive produkt behöver jag? Spontant tänker jag att två lager primer och två lager färg räcker på både insida och utsida.

Vad tror ni?

I den bästa av alla världar så räcker 2+2. Mycket beror också på den förväntade finishen.
Vill man få bra yta så är min erfarenhet att det blir bäst om du läger 2 lager primer, slipar slätt (P180- P320) och lägger två lager till. Upprepa du tills du slutar slipa igenom primern, kan bli många itterationer om underlaget är ojämnt.
Då klarar du dig med två lager topplack.
Slarvar du med primern så behöver du flera lager topplack.
Om du bara vill få färg på skrovet så kan du matta ned gelcoten med P180 och sedan gå på direkt med 2 lager topplack. Primer behövs inte när man lackerar på gelcote, om man accepterar att spår ifrån gamla repor synns.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips