Magsjuka på Kebnekaise

”på tunn is” skriver om problemen i Sylarna för några år sedan. Kan det vara 2017 - Höga Ecolihalter i fjällvattendrag | SVT Nyheter ?. Docent Anders Jonsson citeras:

Så man kan alltså bli allvarligt sjuk om man dricker fjällvatten med höga Ecolihalter?
Det kan man bli och man blir troligtvis inte sjuk av Ecoli utan av de eventuella patogener eller föroreningar som finns, alltså av de sjukdomsframkallande bakterier som också kan finnas där. De indikerar en risk för hygieniskt betänklig förorening, säger Anders Jonsson.
När det rör sig om så här kraftigt förhöjda Ecolihalter så kommer utsläppen med största sannolikhet från människor och inte djur. Det visar forskning som Anders Jonsson och hans medarbetare har genomfört.”

Frågan ställdes också om utsläppen kom från fjällstationerna - ”Kan inte uteslutas att Ecoliutsläppen kommer från fjällstationerna” | SVT Nyheter. Åre kommun hade länge känt till föroreningarna men utan att utreda orsaken, de hänvisade till fjällstationernas vattenprover. Har sådana mätningar gjorts vid Kebnekaise fjällstation? Just i år borde sådana mätningar vara viktiga med tanke på det som STF skriver - ”Situationen vid Kebnekaise fjällstation försvåras av att avloppet förstördes av kraftiga vattenflöden tidigare i somras och vi är hänvisade till att använda dass.”.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag var vid Alesjaure igår, 6/8 (kom ner från östsidan av Alisjávri). Just då sprang en av stugvärdarna runt och pratade om att de "fått mail från Abiskojaure om att de skulle säga åt vandrare norrifrån att vända tillbaka". Jag var inte kvar så länge så jag vet inte hur stor framgång han hade med detta. Magsjuka eller ej så kan jag ju förstå att det skulle kännas rätt brutalt om man rest långt för att stugvandra Kungsleden och någon säger att det är nog bäst om du åker hem igen...
Kändes inte (min personliga känsla just då bara) som att det här "mailet från Abiskojaure" var centralt förankrat utan mer eget initiativ från någon.
Jag har inte passerat någon mer stugplats så jag vet inte mer om vad som sagts.

Dom inteljuvade en kille idag på radio Norrbotten och där var det en i det gänget som hade blivit sjuk o kräkts utan att ha druckit av vattnet.
Uttalande av smittskyddsläkare i Region Norrbotten i Radio Norrbotten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips