mäta in gård med två gps-mottagare?

Jag tänkte mäta in en gård och jag är egentligen bara intresserad av att punkternas x,y-koordinater är noggranna relativt varandra. Det är alltså en punkts koordinater relativt den fasta punkten jag behöver, inte inpassat i ett riktigt koordinatsystem.

Är det möjligt att sätta en GPS-mottagare + PC på en fast punkt som loggar kontinuerligt och sen gå runt och mäta med en annan likadan GPS för att få bra noggrannhet ( < 0.5 m ) genom att jämföra mätningarna? Eller kan det vara olika mycket fel i två likadana GPSer vid samma tidpunkt?

Skulle kunna tänka mig att det är lika bra att vandra runt med en GPS, och försöka göra mätningen inom en så kort tid som möjligt, så att yttre förutsättningar inte ändrar sig så mycket.

Mät-Niklas vet nog besked.
Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för tipsen, har läst en hel del där. EPOS skickar alltså ut en radiosignal som innehåller information om GPS-signalernas fel jämfört med en känd punkt. Om jag själv sätter upp en 'känd' punkt (och placerar min ena mottagare där) och beräknar differensen mellan de två mottagarna i efterhand så uppnår jag väl samma resultat?

Jag har för mig att mätdata från två mottagare (varav en placerad på en känd punkt) kan kombineras om de samtidigt mäter mot samma satelliter (dvs. genererar samma beräkningsfel).

/torbjörn

Ett annat sätt som kanske blir enklare i ditt fall är ju att använda en totalstation och göra en vanlig polär inmätning i lokala koordinater. Ännu ett alt. är kanske att köpa primärkarta med gården från kommunen...

Totalstationen är noggrannare än GPS

b_100; sa:
Ett annat sätt som kanske blir enklare i ditt fall är ju att använda en totalstation och göra en vanlig polär inmätning i lokala koordinater. Ännu ett alt. är kanske att köpa primärkarta med gården från kommunen...

Totalstationen har en betydligt bättre noggrannhet än en RTK-GPS, som i sin tur har en mycket bättre nogrannhet än en bättre DGPS. Sedan beror ju noggrasnhetskravet mycket på vad mätningen ska användas till. Är det till en situationsplan, bör mätningarna vara hyffsat noggranna.

Tyvärr tar det sin lilla tid att lära sig en totalstation, t.ex. hur de nödvändiga instrumentflytten går till i praktiken, varför det ofta är bättre att anlita en professionell mätare. Dessutom tar själva instrumentflytten en del tid i fält.

Å andra sidan blir byggnader svårmätta med enbart en GPS, men kan du din koordinatgeometri (COGO) så går det problemet ofta att lösa med GPS + div. offset-mätningar.

Vad koordinatsystemet beträffar, så överväger fördelarna med att använda ett välkänt koordinatsystem, t.ex. rikets nät. Då underlättas starkt en framtida kompletteringsinmätning - samt framtida utsättningar! Annars kan du få börja om från scratch nästa gång det ska mätas.

/MätNiklas http://www.matniklas.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips