Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes!

Exakt dem märkbanden du KimE länkar till har jag använt tidigare.
Men då har vi fått respons kring att de är svåra att se, färgen liksom smälter in i naturen omkring...
Annars hade nedbrytbara förstås varit en fördel, bra poäng att de kan hamna på avvägar...
Vi har som målsättning att plocka in alla efteråt
 
Ja sådana märkband är perfekt för snitsling (vi använder då oftast vitt+färg för ökad kontrast) och det fungerar bättre att se.
Men då krävs ca 0,5-1,0 meter längd på det hängande bandet och snarare 5-10 m lucka, inte 50 meter, i skog på mindre stig.
De är så lätta att klädnypa fungerar för återbruk..
 
Färgerna blå och vit är bra på att synas i skog, grön och röd smälter gärna in i bakgrunden vid dåligt ljus. De flesta skogsbolag använder flerfärgade band numera. Om du kollar på Skogma så har de bredare band i skarpare färger än de i länken. Om du knyter ett i den färg ni redan har valt tillsammans med ett vitt så kommer de att synas väl.
 
Om jag knyter vita märkband kring träd med en diameter om max 75 cm, hur korta luckor tror ni då vi kan ha?
På grusväg resp. stig i skog

Hade jag fått gissa hade jag tänkt att orange var en tydlig färg, som kontrastfärgen till grönblå?
 
Senast ändrad:
Jag hade följt förslaget från KimE. En stor fördel är att det blir inte plast liggande i skogen om märkningen kommer på avvägar, de är biologiskt nedbrytbara,

Tycker också det var ett bra tips. Men eftersom vi är noga med detaljerna här på utsidan, så vill jag nämna att som så ofta med "nedbrytbara" produkter så bryts de inte ner helt och hållet i naturen utan lämnar rester kvar.
Källa: Produktens säkerhetsdatablad :)

Gissar att det är betydligt bättre än eltejp på avvägar dock.
 
Eltejp hade jag aldrig fått för mig att sätta upp ;)

Om man tar med sig allt skräp hem igen gissar jag dock att eltejp är miljövänligare än spännband. Borde vara lite som skillnaden på plastpåsar och tygkassar.

Såna här då? Om du hittar i rätt färger. Kanske går att kontakta en grossist och få rätt kombo av färger till bra pris?
 
Om jag knyter vita märkband kring träd med en diameter om max 75 cm, hur korta luckor tror ni då vi kan ha?
På grusväg resp. stig i skog

Hade jag fått gissa hade jag tänkt att orange var en tydlig färg, som kontrastfärgen till grönblå?

Det beror på några olika faktorer:
Har man en karta dessutom så att man vet vad man kan förvänta sig för riktningar på slingan så kan man ha glesare.
Annars bör man ju kunna se nästa snitsel bara några steg senare än den man passerat (åtminstone kunna se den bakåt tills man ser den framåt).
Men på grusväg och inga möjliga misstag att vika av på så kan ju >100 m också duga.
Generellt bör man ha tydligare vid riktningsändringar, helst minst två synliga i den nya riktningen för att visa på den (kommer man ut på en grusväg/stig i sned vinkel och ska vinkla skarpt tillbaka istället för att fortsätta i synfältet krävs ju mer än om det bara är fortsatt rakt på.
Otydliga stigar eller sådana som grenar sig mycket, eller vid blöta partier/besvärligt underlag och annat som man vill runda så kan det snabbt bli nya stigalternativ t ex i högt gräs mm om det är några som går efter egna val snarare än på den vagt markerade stigen.

Du får nog kolla terrängtyp och hur stignätet ser ut, så kan du göra en bra beräkning sedan.
I vissa områden kan det ju vara få träd och otydliga stigar (berghällar, hyggen, hagar) eller nedsatt sikt (ung granskog/sly).
 
Såna här då? Om du hittar i rätt färger. Kanske går att kontakta en grossist och få rätt kombo av färger till bra pris?

Japp, såna "strops" har jag också funderat på. Det var ett väldigt bra pris du hittade!
Vet bara inte hur man fäster dem runt träd, om deras längd inte råkar vara en exakt multipel av trädets omkrets...?
 
Japp, såna "strops" har jag också funderat på. Det var ett väldigt bra pris du hittade!
Vet bara inte hur man fäster dem runt träd, om deras längd inte råkar vara en exakt multipel av trädets omkrets...?

Exakt och exakt.. kanske kan man få veta hur många % de töjer sig. Spontant gissar jag på ca 50%
Och så kan man ju linda flera varv. Testa?

I de fall trädets omkrets absolut inte matchar kanske du kan sätta en elastisk (svart) snodd mellan krokarna. Alltså ta elastisk lina och vika dubbel och knyta ihop till en cirkel. Denna kan sedan användas enkel, dubbel eller trippel beroende på hur mycket längd som behövs. Alternativt köper ni in ett antal såna här "strops" som är väldigt korta och svarta, som kan hakas i hakarna på de färgade "stropsen" vid behov. Men tror det går bra utan för det mesta!

En annan tanke är att kolla om något företag vill sponsra er med spännband i rätt färger. Så kan de (eller ni) beställa spännband av något profilföretag i rätt färger med företagets logga på. Inte för att jag gillar reklam men beroende på vad det är och vem som betalar annars kan det ju vara en idé.
 
Har man vitt kreppapper under den 12 cm varianten och skogis märkband över dem blir allt vida lättare, sebarhet, maxavstånd etc, båda fästs med klädnypa, allt blir återbrukbart.

go tur!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.