Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Machapuchare (el. the fish tail, 6696 m) är verkligen ett imponerande vackert berg som ger en magnifik fond till Nepals näst största stad Pokhara. När jag var i området "hörde" jag att berget var heligt och att man därför ej tillåter några bestigningar. Detta är dock en sanning med viss modifikation då en brittisk expedition var nära toppen 1957. Sedan dess har dock berget varit "stängt", men tydligen diskuterar den Nepalesiska regeringen att öppna berget. Om det stämmer vet jag dock inte.
Vi pratade om det igår lustigt nog. Det var så att det inte gick så bra för den där brittiska expeditionen, och att det anses "för farligt". Rapporter om uppluckrade bestämmelser vet jag dessvärre inget om. Men visst är det otroligt vackert!
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...