M90 hatt - var köper jag den

Nordesjö; sa:
Aardwolf; sa:
Bassäkhatten är ett utbildningstecken ...

Vilket inte hindrar att man bär en sådan i det civila eller ens i det militära. Bassäkhatten är inte ovanlig i utlandsstyrkan. Det är väl därför den även finns i FN-blå?

Dom FN blå hattarna jag har sett har varit Bonniemodellen. Bl.a bataljonen i Liberia kör med denna.
Har jag gjort något fel nu igen eftersom du ska påpeka detta????

Och nej det ör klart som fan att man kan bära en sådan i det civila. Men Bassäkhatten är framtagen till det marina förbandet Bassäk. Om du tittar noga på dom internationella styrkorna så ser det att dom inte bär t,ex jägarbasker eller liknande.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Aardwolf; sa:
Om du tittar noga på dom internationella styrkorna så ser det att dom inte bär t,ex jägarbasker eller liknande.

Det stämmer. Trots detta ser man ofta bassäkhatten. Jag såg den till exempel på mig själv när jag ingick i de internationella styrkorna. :)

Att jag påpekar detta är för att jag alltså inte alls är säker på att den är otillåten att bära för icke-bassäkare (vilket många bassäkare gärna hävdar).

Men du kan kanske ha rätt i att man inte FÅR bära den, ens i utlandstjänst - jag har inte läst det aktuella uniformsreglementet. Men det hindrar inte att man bär den.

REDIGERAT:
Uniformsreglementet från 2003 verkar likställa Booney och Bassäk om man tolkar följande formulering om fältuniformen:
"Fälthatt kamo får bäras av Utlandsstyrkan och Marinens bassäkerhetsförband"

[Ändrat av Nordesjö 2004-09-22 kl 16:05]

Nordesjö; sa:
Aardwolf; sa:
Om du tittar noga på dom internationella styrkorna så ser det att dom inte bär t,ex jägarbasker eller liknande.

Det stämmer. Trots detta ser man ofta bassäkhatten. Jag såg den till exempel på mig själv när jag ingick i de internationella styrkorna. :)

Att jag påpekar detta är för att jag alltså inte alls är säker på att den är otillåten att bära för icke-bassäkare (vilket många bassäkare gärna hävdar).

Men du kan kanske ha rätt i att man inte FÅR bära den, ens i utlandstjänst - jag har inte läst det aktuella uniformsreglementet. Men det hindrar inte att man bär den.

REDIGERAT:
Uniformsreglementet från 2003 verkar likställa Booney och Bassäk om man tolkar följande formulering om fältuniformen:
"Fälthatt kamo får bäras av Utlandsstyrkan och Marinens bassäkerhetsförband"

[Ändrat av Nordesjö 2004-09-22 kl 16:05]

I riktigt soligt klimat kan ju bredbrättad hatt (bonnie) vara på sin plats för att skugga mot solen, runt om hela huvudet. I Sverige ser jag mer begränsad nytta med den.

/Patrik, keps m/59 och pansarbasker

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips