Lurad på blocket / täta golv

ja, sen är ju den enda garantin med efterkrav att man får ett paket, fraktföretaget ansvarar ju ändå inte för att innehållet är korrekt. Så i det här fallet skulle det ju ändå inte hjälpt.

(Har för mig att blocket har nån betalningstjänst, men inte satt mig in i hur den funkar...)

då kan ju mister affärsman förklara hur man får säljaren av en kraftigt prisreducerad vara att välja dig som köpare, sätta sig i bilen och åka x-antal mil till närmsta bussgodsterminal, där betala flera hundra för att skicka en vara som (kanske) betalas om uppåt två veckor, när han eller hon kan vraka och välja bland dom som inom loppet av fem minuter gladeligen dyker upp med pengar i näven och ser till att varan försvinner innan han med buss-gods-efter-krav-önskemålet ens hunnit bokstavera sitt förnamn.!?

jag förstår TS mycket väl och han lär inte vara ensam om att missat en fråga som egentligen inte borde ha behövt ställas.

Som jag sade tidigare, låter det för bra för att vara sant är det oftast det.
Men annars finns ju http://www.internetgirot.se

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Moment 22

Apropå det här med att göra affärer på nätet.
I vår lokala tidning fanns det för en tid sedan en artikel med råd angående hur man säkert skall göra affärer på t ex. Blocket.
Råden var förjande:
När du köper, betala aldrig i förskott.
När du säljer, skicka inte varan innan du har fått betalt.
Jag tyckte det var oerhört komiskt att den som skrev artikeln inte reflekterade över att det aldrig skulle säljas en enda pryl på Blocket om alla följde dom råden.(Utom lokalt där man hämtar varan personligen förstås)

/Thomas J

En annan tänkvärd sak apropå att "om det låter för bra för att vara sant, så är det antagligen det", är att "om det låter som en dålig affär från början, så är det antagligen det ocskå".

Jag skulle nog säga att det är såpass bökigt att sälja av begagnade grejer många gånger att priset i själva verket blir väldigt mycket lägre än nypriset - och detta utan att någon luras eller säljer stöldgods. Det faktum att priset möjligen är högre satt är knappast nån garanti för att allt är som det ska. Jag köper glatt till riktigt lågt pris - men oavsett priset så är jag kritisk och kollar så gott jag kan att personen inte är en skojare, resp att varan hyfsat motsvarar mina krav.

Att köpa beg på distans är tveklöst att ta en extra risk. Och sånt påverkar förstås också priset igen...

Jag har också riskerat att åka på blåsningar flera gånger men har kört på magkänslan. Betalar dock inte mer så stora förskott så att jag inte klarar en nit.

Begagnatpriser

10 kronor för en flaska Druvans vinäger, tom dessutom. Så kan priset vara satt i en secondhandbutik/hjälporganisation där jag bor. Jag tycker det är trist att begagnatpriserna har skjutit i höjden.

Ofta har man ju haft mycket glädje av det man säljer.

Senast ändrad:
10 kronor för en flaska Druvans vinäger, tom dessutom. Så kan priset vara satt i en secondhandbutik/hjälporganisation där jag bor. Jag tycker det är trist att begagnatpriserna har skjutit i höjden.

Ofta har man ju haft mycket glädje av det man säljer.

Jo, det är patetiskt ibland hur medvetna de låtsas vara.

Såg en xxx-jacka med gt för 800 pix. Genom meshfodret syntes tre st ca 20cm långa revor!
En kopia av samma märke gick på 1200:- i en annan butik.

Finns många exempel där priset är satt enbart med loggan i tanke.

Paypal borde införas på blocket, jag handlar mycket från eBay och betalar bara med paypal, jag har blivit blåst en gång och det reglerade paypal inom ett par veckor.
Jag har dessutom skydd mot bedrägeri online genom mitt Amexblue som bara kostar 250kr/år.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips