Lunndörren i början av juni?

Hej!
Är det någon som har koll på hur det brukar vara i Lunndörren i början av juni? Brukar det ha torkat upp då eller ligger det mycket snö kvar? Jag har varit där i början av juli några år och då är det torrt och fint. Jag planerar att ta en tur upp mot Dörrsjön för att sedan gå tillbaka genom Lunndörrspasset. Hur är det med tältplatser väster om Dörrsjön?
Mvh / Erik

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Säkerligen olika från år till år

Hejsan!

Jag gick genom lunddörren söderifrån i början av juni för en 4-5 år sen och då var det hur fin som helst. Visst fanns det en hel del snölegor kvar, men det var inga problem med sur mark eller så.

Fast å andra sidan har jag varit uppe i fjällen i början av juni och mötts av en 4-5 dm's tjockt snötäcke. Detta var i och för sig uppe i Kvikkjokk som ligger en 50-60 mil norr om Jämtlandsfjällen, men det ger en fingervisning om att förhållanderna kan vara väldigt olika från år till år.

Och eftersom det än så länge är väldigt mycket snö kvar uppe i fjällen finns det en viss risk att den inte hinner försvinna om vi får kyligt väder den närmaste månaden.

/ Stefan

Snöfält

Hej. Det brukar ligga en del snöfält kvar, men oftast är de inte till stort besvär. Snarast underlättar de.

Lunndörren i Juni

Vi är ett par som just just beslutat o gå i Lunndörrsfjällen första veckan i Juni, så vi kanske syns där.
Ha det väl!
Hälsn
Peder

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips