Lundhags scuot

hej!
jag är på jakt efter nya kängor o har fallit för Lundhags Scout. vill ha lite hjälp på traven vad ni tycker om kängorna.
ska ha dom på en fjälltur o även runtomkring hemma..

Jag är väldigt nöjd med mina. Måste dock tejpa hälsenorna, sen kan jag gå hur långt som helst.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag är också väldigt nöjd med mina. Har haft dem sedan 2007 och de är fortfarande hela och fina. Har hunnit med ett sulbyte då de fått gå ganska mycket. Den här sommaren hade jag dem förutom i skogen hemma, på två Sarekturer 14 respektive 8 dagar, båda turerna med flera vad.

Kängorna är lätta jämfört med många andra modeller och känslan är smidig. Med vaxning så håller står de sig bra mot väta, speciellt som det är cellgummi i nederdelen. Klafsa igenom bäckar är inga problem så länge du inte blir stående, men till och med då sipprar det bara ytterst lite. De håller tätt bättre än vad en ingådd Gore-tex känga brukar.

En klar fördel för mig är att jag kan vada i kängorna, tar av sockarna, drar åt med lindor längst ner på regnbyxorna och i jokken. Om det läcker in så häller jag bara ut vattnet när jag är över och på en eller två sockbyten är kängan torr igen!

På den andra turen hade vi en hel del regn och vadade en hel del, bland annat Rahpaädno två av oss hade Lundhagskängor och en ett par mellanhöga Haglöfs med foder och Gore-Tex. Gissa vem som var blöt om fötterna mest hela turen =)

För mig är det en perfekt känga för fjäll och skog, men det är inte så mycket stöd för fotleden så om du vet med dig att du behöver det så kan det vara läge att gå upp på någon av Lundhags kraftigare modeller.

Också nöjd

Som föregående skribent skriver så är kängan lätt och jag upplever ett "rullande" steg. Underbara att gå i och för mig passar den bäst med både en tunn och tjock socka, därför perfekt vår och höst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips