Lundhags Scout

Hallå ! Har några frågor till alla käng experter.
Lundhags Scout bra/dålig känga?
Jämfört med en gore-tex känga hur står sig den då?

Tacksam för all svar , då jag funderar på att skaffa ett par.

Mvh Martin

en klassisk enkel friluftskänga, jag har haft två par under min uppväxt, ingen negativt att säga. det kan inte bli så fel helt enkelt.

jag har haft diverse membranpjukk, höga, låga, fodrade eller ofodrade och utan membran. jag har nog gillat alla kängor jag haft på sitt sätt.. nu kör jag kontinentalt låga med damasker..

passar scout modellen dig så har du en god vän i många år.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har bara använt den gamla Alaskamodellen

men det var i vart fall tidigare i praktiken en lite högre scout modell.

I vilket fall mycket nöjd. Men cellgummi och läder har en tendens att torka om de står innomhus i torra rum. Och detta kan orsakar sprickor som är svårreparerade. Numera står i vart fall mina kängor i den svala källaren när de inte används.

Vänligen/Dag

Härlig känga om den är lagom bred (rätt läst) och passar runt vristen (hälgreppet). Den är lättskött, torkar snabbt och skyddar bra.

Instämmer med tidigare omdömen. Jag köpte mina i våras och de blir bara bättre och bättre.

Under de första turerna hade jag dock problem med att jag blev öm ovanför ena fotknölen. Detta avhjälptes genom att skaffa Lundhags formsulor, sedan dess sitter fötterna mycket bättre i kängorna och jag har inte haft några problem alls.

Tillägg: Glöm inte att ta till lite i storlek mot vad du är van vid från vanliga skor. Själv har jag storlek
43-44 vanligtvis men det var först i storlek 45 som Scoutkängorna kändes riktigt bra.

Senast ändrad:
Tillägg: Glöm inte att ta till lite i storlek mot vad du är van vid från vanliga skor. Själv har jag storlek
43-44 vanligtvis men det var först i storlek 45 som Scoutkängorna kändes riktigt bra.

en skillnad på fodrade och ofodrade kängor är att man behöver mer vadering i form av lite tjockare strumpor när man väljer ofodrade, detta kan väl vara en av orsakerna till att strl blir större än normalt?

Fot och strumpvård hör till. Titta på äldre trådar, det finns många. Men rymliga, formsulor och dubbla sockar är ett bra grundtips.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips