Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel?

Hej,

Hoppas få lite guidning i val av nya kängor. Eftersöker medelhöga kängor för medelsvår vandring under sommarhalvåret. De ska vidare användas både civilt och militärt. För svårare civila turer har jag tänkt mig ett par Lundhags Professional High, men de känns väl pjäxiga och varma för sommarturer i terräng som kanske inte är jättetuff. Har hittat både Meindl KS och Lundhags Ranger kring 2000:- på rea vilket är inom mitt tänkta prisspann. Den uppenbara skillnaden mellan modellerna är att Lundhagaren är 1-lagers fullskinn och Meindl har Goretex-membran. Hade väl inte tänkt att vada i större utsträckning med kängorna utan största frågetecknet är hur de skiljer sig i andning. De kan komma att användas under varma sommardagar i centrala Sverige så de måste kunna andas väl samtidigt som de håller ute vår- och höstrusk samt lite sankmarker.

Någon som har en uppfattning om hur andningen skiljer sig åt mellan Meindls goretexmembran och Lundhags 1-lagersskinn? Vilka funkar bäst under varma sommardagar?

Tack på förhand.
 
Både Meindl och andra tillverkare har ju annars modeller som är fodrade men inte har membran, speciellt sommartid kan det vara bra alternativ
 
Välj lundhags

Jag använder Professionell vår-sommar-höst med en tjockare strumpa i och de fungerar bra. Alla former av fodrade med eller utan Gore-tex går bort för mig, blir för varma och svåra att torka. Lundhags blir också fuktiga, ta av skorna häng upp strumpor och ta ur sula, då har du nästan torra skor efter lunchen.

Välj Lundhags
 
Har du möjlighet att ta ut ett par Marschkänga 08, så har du ett par Meindl Kampstiefel med neoprensocka i din hand. 2000 kr sparade.
 
Jag har haft Meindl Kampfstiefel, numera äger jag Lundhags Ranger Mid och Lundhags professional High. De modeller du nämner.

Med tanke på att mina fötter blir mycket varma i GTX-membran så skulle jag välja Ranger Mid, som du säkert vet är en skalkänga enklare att torka än fodrade kängor. Jag är 100 % civil. För mig är Kampstiefeln mer en stadskänga eller kanske i fordon. Lundhags är skogs och ute kängor.

En sidenote. Nu har du hittat kängor på Rea, men när det gäller Lundhags så skulle jag absolut maila Järpen och få ett par sydda i Sverige. Mina Prof High är det och jag är helnöjd.
 
Tackar ödmjukt för svaren, det lutar åt Lundhags i enlighet med era råd.

Har du möjlighet att ta ut ett par Marschkänga 08, så har du ett par Meindl Kampstiefel med neoprensocka i din hand. 2000 kr sparade.

Tyvärr får inte mitt förband ut Känga 08 om man inte har fotproblem. Ska vi ha bättre kängor än 90 så är det privat inköp som gäller. Det är en av anledningarna till att jag har kollat på just Kampfstiefel, att de redan finns inom firman och de flesta som får ut dem är otroligt nöjda med dem. Iof är det inte så svårt att få en känga som överträffar nittian.

Jag har haft Meindl Kampfstiefel, numera äger jag Lundhags Ranger Mid och Lundhags professional High. De modeller du nämner.

Med tanke på att mina fötter blir mycket varma i GTX-membran så skulle jag välja Ranger Mid, som du säkert vet är en skalkänga enklare att torka än fodrade kängor. Jag är 100 % civil. För mig är Kampstiefeln mer en stadskänga eller kanske i fordon. Lundhags är skogs och ute kängor.

En sidenote. Nu har du hittat kängor på Rea, men när det gäller Lundhags så skulle jag absolut maila Järpen och få ett par sydda i Sverige. Mina Prof High är det och jag är helnöjd.

Hmm, så reakängor som man hittar i butikerna är tillverkade utomlands medan de man köper direkt från Lundhags sys hemma? Hur funkar det? Låter ju minst sagt märkligt. Är det alltså märkbar kvalitetsskillnad mellan de man köper i butik och de man köper direkt från Lundhags? Känns ju inte så bra i så fall.

Har nu kollat lite på Lundhags Forest/Scout också. De kanske är ett ännu bättre alternativ än Ranger? Jag vill ju som sagt ha ett par ganska luftiga och mindre styva kängor som funkar bäst under sommarhalvåret och i medelsvår terräng. Och jag har som sagt tänkt mig ett par Professional high till alpvandringar o.dyl. Tror ni att Forest skulle vara ett bättre alternativ för att få något som är betydligt luftigare och smidigare än Pro, men betydligt bättre än Känga 90?
 
Har nu kollat lite på Lundhags Forest/Scout också. De kanske är ett ännu bättre alternativ än Ranger? Jag vill ju som sagt ha ett par ganska luftiga och mindre styva kängor som funkar bäst under sommarhalvåret och i medelsvår terräng. Och jag har som sagt tänkt mig ett par Professional high till alpvandringar o.dyl. Tror ni att Forest skulle vara ett bättre alternativ för att få något som är betydligt luftigare och smidigare än Pro, men betydligt bättre än Känga 90?

Dessa kängor är jämförbara med 90-kängan om man ser till styvheten. Fördelen med ofodrade skaft (enlagers) är att du kan vika ned dem vid marsch. Men kängan är inte "sval" en varm sommardag. Har själv använt en scoutkänga nästan dagligen i ett år, och kan inte göra annat än att rekommendera dem, till allt förutom stekande sommardagar.

När det gäller lundhagskängor bör du också kolla upp vilken läst som passar dig, själv har jag lästat om mina scoutkängor till optiläst, för alla andra är för smala för min fot. Och generellt kan sägas att lundhags har rätt smala läster.

Om du enbart söker en känga att använda under sommarhalvåret skulle jag föreslå dig att kolla på ett par svarta salomonskor. Måla över alla vita detaljer med en tuschpenna, och då ser de ut som vilken känga som helst, sen slipper du de ständiga strumpbytena och skrumpna fötter.
 
Hur lästar man om en känga? Ber man dem tillverka den med en annan läst än vad de normalt har?

Hur det rent praktiskt går till har jag ingen aning om, men lundhags lästar om cellgummidelen på kängan, ofta efter skisser av foten som man skickar med. Jag har lästat om mina kängor vid två tillfällen, då jag inte varit helt nöjd med passformen.

Optilästen är nog det bästa valet för folk med breda fötter, om man skall välja lundhags. Lästen är bred och lite lägre än de andra som erbjuds. För mig sitter kängan som gjuten.
 
Hmm, så reakängor som man hittar i butikerna är tillverkade utomlands medan de man köper direkt från Lundhags sys hemma? Hur funkar det? Låter ju minst sagt märkligt. Är det alltså märkbar kvalitetsskillnad mellan de man köper i butik och de man köper direkt från Lundhags? Känns ju inte så bra i så fall.

Någon som vet mer kanske får rätta mig men vad jag förstått så sys majoriteten av Lundhags kängor i Portugal, för några år sedan hade de kvalitetsproblem med sömmarna. Hur mycket skillnad det är idag, ingen aning. Jag ville ha mina från Järpen pga att jag upplevde och upplever att kvaliten är något högre men framförallt för att för att jag tycker hantverket som kängor är ska finnas kvar och Lundhags med rötter i Järpen tycker jag också ska sys där. Likaså som jag tycker Italienska La Sportiva ska tillverkas i Italien, Lowa och Meindl i Tyskland osv. = )
 
Jag har ett par Lundhags Professional High och ett par Professional Mid. Använder båda civilt och militärt. Mid mest på sommaren och om jag reser då de givetvis tar mindre plats. Som många redan påpekat så torkar de snabbare.

Dessutom kan man skicka dem till Lundhags för omsulning o annat fix om något skulle slitas ut. Det har jag gjort två gånger med paret jag köpt 2007 o de är fortfarande fina o riktigt "ingådda", som formade efter mina fötter :) Och jag tror att de håller i många år framöver. Det är nog svårt med ett par Meindel som kanske måste kasseras efter att sulan är slut?

Jag skulle rösta för Lundhagarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
steerbear Lundhags syncro vs ranger Kläder 26
Mathias PHS Lundhags Ranger vs. Professional? Kläder 10
Niithro Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High Kläder 15
discophilip Hjälp!!!! Lundhags ranger high! Kläder 20
acr32 Lundhags ranger vs proffesional Kläder 13
McLinks Lundhags Ranger (high) Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.