ranger
Jag har en ranger high, specialbeställd från lundhags, som är sydd efter mig och försedd med skidläpp. Jag använder den året runt och den fungerar allt som oftast väldigt bra. Det enda jag kan känna är negativt med den, är att den kan kännas lite sladdrig i skaftet.
Om jag skulle satsa på en känga idag, skulle jag nog gå på en professional istället. Den känns stabilare. Då jag mest använder kängan för vandring med packning.
Men om du vill ha en verklig allroundkänga, som även funkar i skogen, så kan Ranger tänkas vara en bättre kompromiss än professional. Den är ju mer som den klassiska lundhagaren. Med allt vad detta innebär i form av komfort och egenskaper. Det kan ju vara skönt med en lite mjukare känga i skogen, där man oftast inte bär så mycket med sig.
Här finns det en sak som imponerar. De är grymt vattentäta, om man sköter dem på rätt sätt.
Har stått och gått med dem i sankmark, till och från, i tre dagar, utan att de läckte det minsta. Detta tycker jag är helt ok. Känns som kvalitet.
För alla som undrar. Ja vattenet var över cellgummit mer än ofta.
Rådet är dessutom att skita i att köpa speciellt nubuckmedel. Det är bättre att skaffa vax och smörja med. Även om man tappar nubuck ytan.