Lundhags Ranger (high)

Skulle vilja höra vad ni tycker om Lundhags Ranger High.

Det tänkta användningsområdet är ca 50/50 vandring och vanligt användande i skog och mark.

All info mottages tacksamt då det verkar finns mycket lite av den varan på nätet...

ranger

Jag har en ranger high, specialbeställd från lundhags, som är sydd efter mig och försedd med skidläpp. Jag använder den året runt och den fungerar allt som oftast väldigt bra. Det enda jag kan känna är negativt med den, är att den kan kännas lite sladdrig i skaftet.
Om jag skulle satsa på en känga idag, skulle jag nog gå på en professional istället. Den känns stabilare. Då jag mest använder kängan för vandring med packning.

Men om du vill ha en verklig allroundkänga, som även funkar i skogen, så kan Ranger tänkas vara en bättre kompromiss än professional. Den är ju mer som den klassiska lundhagaren. Med allt vad detta innebär i form av komfort och egenskaper. Det kan ju vara skönt med en lite mjukare känga i skogen, där man oftast inte bär så mycket med sig.
Här finns det en sak som imponerar. De är grymt vattentäta, om man sköter dem på rätt sätt.
Har stått och gått med dem i sankmark, till och från, i tre dagar, utan att de läckte det minsta. Detta tycker jag är helt ok. Känns som kvalitet.
För alla som undrar. Ja vattenet var över cellgummit mer än ofta.

Rådet är dessutom att skita i att köpa speciellt nubuckmedel. Det är bättre att skaffa vax och smörja med. Även om man tappar nubuck ytan.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!

Hur länge sedan var det du inhandlade dom, tog specialbeställningen lång tid, samt hur mycket fick du betala för dina Ranger?

/Pack

Jag har ett par Ranger High, inköpta i juni förra året. Jag har väl gått en 10-15 mil i dem sen dess, mest i skogen men även lite lättare fjällvandring (Storulvån- Blåhammaren ToR). Jag är fruktansvärt nöjd, dom fungerar utmärkt. Nu har de dock börjat läcka vid insidan nedanför fotknölarna trots att jag följt skötselanvisningar och massa råd å tips. Ja skall kontakta Lundhags imorgon så får man se vad de säger. Lite ot kanske men är d nån annan som haft problem med läckage?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips