(...) det verkar som att nästan alla tillverkare har vibram-sulor på sina kängor numera, det borde rimligen betyda att ingen av dem är särskilt mycket bättre eller sämre än Lundhags för vinterbruk, om inte Vibram har olika sulmodeller med olika mjukhet. Eller missar jag något?
Ja, det gör du

. Vibram är ju bara ett företagsmärke - de tillverkar en uppsjö av sultyper, bara avdelning
"Hiking & Trekking" listar 24 sorter.
Skywalk är ett annat sådant märke, bl a Alt-berg och Scarpa har använt dem, och även Lundhags, men jag är inte säker på hur vanligt det är nu (jag har haft turen att få mina gamla Lundhagskägor omsulade med samma Skywalk-sula som originalets, har inte upplevt den som överdrivet hal. Vet ej vad Lundhags använder nuförtiden).
Salomon har sin Contagrip, etc.
Visst har också jag tyckt att det varit skillnad på olika sultyper - även mellan olika Vibram-sulor. Det vore ju konstigt om inte sulmönstret och hårdheten på gummiblandningen spelade någon roll.
Ett "självrensande" mönster blir mindre halt i snömodd/lergegga än ett som snabbt fylls med dito.
En mjukare gummiblandning slits fortare, men blir mindre hal på våt klippa (man kan få en nödtorftig uppfattning om detta genom att testa sina tilltänkta nya kängor på sitt våta badrumsgolv, eller hälla ut en hink vatten på trapphusets terazzobeläggning

).
Sen beter sig ju mjuka skor rent allmänt annorlunda än stela.
Jag tycker att de skillnader som är värda att bry sig om gäller just hur sulorna beter sig på våt klippa. Är det halt p g a nedisning så är det, och det är bara att anpassa sin gångart efter detta faktum

. Och kränga på stegjärn i de hopplösa fallen.