Lundhags kängor på is och i sommarvärme

Hejsan,

Planerar att byta ut mina gamla goretexkängor, då jag har två problem med dem:

1. sommartid blir de alldeles för varma, även vid kortare turer känns fötterna ugnsbakade.
2. De är såphala så fort det blir lite frost eller is på marken.

Har testat Lundhags Scout i butik, gillar dem skarpt, men det är ju svårt att veta hur de känns i bruk. Blir de jättevarma på sommaren när termometern går mot 25 grader? Kommer jag att vara Bambi när det blir frost på backen?

Utesluter inte Lundhags Ranger, Bielne eller Pro, om de är bättre på någon av dessa punkter. Tips mottages tacksamt, även andra fabrikat om de är både relativt svala sommartid och icke såphala på is eller frost.
 
Jag har Syncro och kör med dem året runt då jag bor i Sthlm. Dock så blir de för kalla om man inte är i rörelse vintertid. Funkar att gå med hunden i -20 men knappast att sitta med längre stunder. Går nog att trixa med strumpor och sulor men jag kommer att skaffa riktiga vinterkängor också, har klarat mig sen 2008 dock.

Jag kör med dubbla ullstrumpor på vandring, tunn+mellantjock på sommaren och mellantjock+tjock på vintern. Funkar prima. Endast en mellantjock socka hemmavid.
 
Kan bara svara för Bielne vilken inte blir för varm på sommaren, och då kör jag med dubbla tunna strumpor och tjocka sockar i ull på samma gång..

Har inte testat dom på ren is men har rört mig med dom på blöta branta stenhällar och liknande och tyckte det fungerade mycket bra.

Mvh // Johannes
 
Har du provat ut den då som en känga å ha sekundärt på vintern?
Är rädd att den ifs blir för stor på sommarhalvåret? fast e kanske inget man märker av så mkt?


Jag har Syncro och kör med dem året runt då jag bor i Sthlm. Dock så blir de för kalla om man inte är i rörelse vintertid. Funkar att gå med hunden i -20 men knappast att sitta med längre stunder. Går nog att trixa med strumpor och sulor men jag kommer att skaffa riktiga vinterkängor också, har klarat mig sen 2008 dock.

Jag kör med dubbla ullstrumpor på vandring, tunn+mellantjock på sommaren och mellantjock+tjock på vintern. Funkar prima. Endast en mellantjock socka hemmavid.
 
Jag kör mina Lundhags Ranger året runt och det har hittills fungerat mycket bra.
Jag bor också i Stockholm så dom har inte testats i alltför många minusgrader men ner till -15 har inte varit något problem.
Jag har också alltid två par strumpor/sockor på när jag använder kängor.

Alla skor är hala på is och jag tycker inte kängorna är varken bättre eller sämre än andra skor i det avseendet.
 
Vinteranvädning är bara bonus men de blir för kalla för stillsittande aktiviteter. De sitter bra med alla varienter av strumpor på och Lundhags måttabell stämde bra för mig.

Har du provat ut den då som en känga å ha sekundärt på vintern?
Är rädd att den ifs blir för stor på sommarhalvåret? fast e kanske inget man märker av så mkt?
 
Jag har använt både scout och ranger high året runt utan att frysa om fötterna. Det enda är att jag upplever kängorna som väldigt hala vintertid.
 
Jag har använt mina uråldriga Lundhags Jämtkängor under alla årstider, trots att jag är extremt frusen om fötterna och samtidigt svettas mycket i värme. Använder yllefilt-innersulor, som jag är noga med att byta om de blivit fuktiga och det är mycket kallt samtidigt. Inga syntetsulor klarar jobbet - då fryser jag garanterat. Experiment med alufoliebeläggning undertill föll inte heller väl ut - det blev för svettigt.
Förutsättningen för att klara sommarvärmen är.. tjockt med ullstrumpor, som på något sätt leder bort fukt och värme. Inga andra strumpor klarar jobbet. På vintern har jag bara ännu fler/tjockare ;). Reglerar volymskillnaden med snörningen.

Vid min senaste, isiga och snöiga tur i brant klippterräng skötte sig sulorna (skywalk) över förväntan, men inte särskilt annorlunda än vibramsulor. Det mesta hänger i bägge fallen på den personliga gångtekniken, och det finns inga mirakel - stegjärnen åkte på några gånger.
 
Jag upplever mina lundhags professional som extremt hala, klarar mig avsevärt mycket bättre vanliga gummistövlar.
 
Ja det är väl det enda med Lundhagskängorna som närmar sig det negativa, att de är hala. Annars är jag extremt nöjd med både scout- och rangerkängan. Den största skillnaden som jag upplevt mellan dessa två är att rangerkängan har en sula som känns mer sviktande och inte lika stum som scoutkängan.
 
Tack för alla svar!

Låter ju tyvärr som att de är hala vintertid, frågan är bara hur hala? Mina gamla goretex-kängor är faktiskt extremt mycket halare än mina lågskor för sommarbruk när det kommer lite is på gatorna. Mycket irriterande, då kängor med rejäla sockar är både stabilt och lagom varmt för promenader med hunden sen höst och tidigt vinter.

Men det verkar som att nästan alla tillverkare har vibram-sulor på sina kängor numera, det borde rimligen betyda att ingen av dem är särskilt mycket bättre eller sämre än Lundhags för vinterbruk, om inte Vibram har olika sulmodeller med olika mjukhet. Eller missar jag något?
 
Jag har ett par Synchro och har nog inte reagerat på att de är särskilt hala. Pga skarp kant har mina också väldigt bra kantgrepp. Undrar vad andra jämför med egentligen? Tycker de känns som ett par kängor ska göra men det kanske finns särskilt mjuka sulor på t.ex. Jörn Antifrys.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
kjpil Lundhags kängor Kläder 12
snuffle Nya lundhags-kängor Kläder 1
d99majo Lundhags kängor Kläder 21
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
sanoj Kängor? Meindl, Rockport, Lundhags??? Kläder 8
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.