Lundhags guide bc/ expedition bc

Jag har Expedition BC sedan 2 säsonger. En mycket varm och bra vintersko och bra stabilitet om den snörs ordentligt. Jag har 44+ i storlek i vanliga skor och provade först 45 i dessa kängor men de blev alldeles för stora. Gick ned till 44 och lät skomakarn hos Lundhags lästa ut kängorna för större bredd.
Det blev bra men det blev en illavarslande böj i cellgummit redan efter en säsong och jag oroar mig lite för att det ska spricka där längre fram.
Största nackdelen med denna perfekta långturspjäxa är att den blir alldeles för varm under mildare dagar och speciellt nu på vårvintern.
Detta uppvägs av torkningsmöjligheten med urtagabar innersko.
Jag tittar på Nord BC som en svalare känga men då saknas cellgummiskon som skydd mot vatten.
 
Väcker liv i en gammal tråd. Jag har köpt ett par Guide BC och om jag har inneskon i kan jag inte ha några extra varma strumpor utan endast ett par 'vanliga' men om jag tar ut inneskon finns det plats för hur tjocka strumpor som helst och de är tom lite lösa i passformen. Har ni fler lager strumpor på i dessa skor eller anses inneskon i ull vara tillräckligt varm? Jag blir lätt kall om fötterna och slipper gärna frys.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag får plats med en linerstrumpa och en tjock woolpower raggsocka i filtskon. Jag har dubbla innersulor inuti filtskon.
Funkar bra att skida i ner mot -20. Men kan va rätt kallt om fötterna i början på en så kall dag om jag tältar.
Har 46 i vanliga skor och kör med 47 på Guide BC.
Om jag skulle köpa nytt skulle jag prova Expedition BC i strl 48 så jag får plats med en socka till.
 
Jag får plats med en linerstrumpa och en tjock woolpower raggsocka i filtskon. Jag har dubbla innersulor inuti filtskon.
Funkar bra att skida i ner mot -20. Men kan va rätt kallt om fötterna i början på en så kall dag om jag tältar.
Har 46 i vanliga skor och kör med 47 på Guide BC.
Om jag skulle köpa nytt skulle jag prova Expedition BC i strl 48 så jag får plats med en socka till.
Anade nästan det då det inte är en chans att jag får in en woolpower strumpa inne i filtskon. Tur att jag inte använt dem ännu. Blir till att byta till nåt större. Tack så mycket 🙏
 
Anade nästan det då det inte är en chans att jag får in en woolpower strumpa inne i filtskon. Tur att jag inte använt dem ännu. Blir till att byta till nåt större. Tack så mycket 🙏
Det är så att Lundhags expedition guide bc modellen är större och generösare i modellen ( eller klumpigare om man anser det) jämfört med Lundhags guide bc modellen. Så det är helt olika modeller med tanke på storlekarna.
 
Nu har jag guide bc och får två par strumpor i varav det ena paret är tjockare och tycker det är ett krav i den här typen pjäxor. Blir det trångt blir det kallt.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tack. Jag tvivlar at gå upp en storlek kommer hjälpa för mig för att det är runt foten som det är för tight och inte så mycket på längden. Jag la en beställning på ett par Alfa Skarvet Advance istället som verkar vara lite rymligare.
 
Följer upp på den här tråden. Efter att ha först testat ett par Lundhags Guide BC is 43 och konstaterat att de var på tok för små för mina fötter skaffade jag ett par Alfa Skarvet Advance istället, också de i storlek 43. Jag har nu hunnit använda dem en hel del och känner mig extremt nöjd med Alfa kängorna. Jag kan ha dubbla strumpor i dem och känner att de är både stabila och samtidigt finns det lite plats att vicka på tårna.
 
Nackdelen är ju att man vill ha borttagbar innersko om man kör övernattningsturer och det begränsar utbudet till några få pjäxor. Bara 3st som jag känner till till BC bindningen? Guide, Expedition Guide och nån svindyr Alfa känga
 
Nackdelen är ju att man vill ha borttagbar innersko om man kör övernattningsturer och det begränsar utbudet till några få pjäxor. Bara 3st som jag känner till till BC bindningen? Guide, Expedition Guide och nån svindyr Alfa känga
Med plastpåsemetoden (närmast huden) blir inte sockor och stoppning fuktiga inifrån. Alternativ till löstagbar innersko vid långturer.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.