Lundhags fett, vax och tjära-blandning

Hej igen!

Är det någon som använder Lundhags fett, vax och tjära-blandning regelbundet? Anledningen till att jag undrar är om den med tiden gör kängorna "sladdriga"?

Jag har bytat ut mina gamla Salomonkängor mot ett par Professional High. Jag vill nu inte tappa vridstyvhet eller styvhet i allmänhet på kängorna.

Undrar även om sk "sladdriga" kängor torkar, och kan bli styvare igen...?

Vax i all ära men det vårdar ju tyvärr inte lädret.

TPF - Pelle

For å underholde støvlene bruker jeg Lundhags fett et par ganger i året, eller når læderet beynner å bli tørt.
Får å holde vannet ut, til daglig, bruker jeg nixwax, som det går utmerket å påføre våte støvler, alternativt vanlig skopolish.

Mine støvler blir aldrig så gamle at de blir "sladdige":), men putt tidningspapper i dem når du setter dem bort for lengre tid; da beholder skaftet formen lengre.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Braute; sa:
For å underholde støvlene bruker jeg Lundhags fett et par ganger i året, eller når læderet beynner å bli tørt.
Får å holde vannet ut, til daglig, bruker jeg nixwax, som det går utmerket å påføre våte støvler, alternativt vanlig skopolish.

Mine støvler blir aldrig så gamle at de blir "sladdige":), men putt tidningspapper i dem når du setter dem bort for lengre tid; da beholder skaftet formen lengre.

Det är ganska bra om du säger vad du har för kängor. Det är inte samma sak för ett par professionals som för ett par scandinavian hiking.

crazy; sa:
Det är ganska bra om du säger vad du har för kängor. Det är inte samma sak för ett par professionals som för ett par scandinavian hiking.

Varför skulle inte dessa två modeller skyddas på samma sätt? De är båda ofdrade läderkängor, jag kan inte se någon skillnad?

Jeg har Jakt Jubileum og Pro High, for øyeblikket.
Neopren-foringen i Pro støvlene gjør at skaftet her er noen"stivere" enn vanlige Luffiser, men den delen som skal støtte anklene er like utsatt for å bli "sladdige" hvis du bruker for mye tretjæreholdige midler på dem.

Som en tommel regel bør du fette støvlene når de begynner å bli "tørre" i læret. Bruker du dem mye , så bør det skje et par ganger i året.

Daglig vedlikehold, holde dem tørre og frie for smuts spesielt sømmene, er uansett det viktigste for å ha glede av Lundhagene dine .

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips