Hallå, är på jakt efter ett enigma sett från lundhags, Men är som att hitta en nål i en höstack. Tänkte kolla om det är nån som kan tipsa på butiker som möjligen har denna modell kvar i sortimentet. Det som är att denna modell har utgått ur lundhags sortiment. Så chansen att finna dessa är ju på ett fyndbord eller begagnat av någon. Någon som kan komma med tips som kan leda fram till att jag får tag på dessa har gjort mig en björntjänst
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lundhags Enigma
- Trådstartare bojjan
- Start datum
Hallå, är på jakt efter ett enigma sett från lundhags, Men är som att hitta en nål i en höstack. Tänkte kolla om det är nån som kan tipsa på butiker som möjligen har denna modell kvar i sortimentet. Det som är att denna modell har utgått ur lundhags sortiment. Så chansen att finna dessa är ju på ett fyndbord eller begagnat av någon. Någon som kan komma med tips som kan leda fram till att jag får tag på dessa har gjort mig en björntjänst![]()
Eftersom jag verkligen inte vill göra någon en björntjänst så avstår jag från att berätta var dom finns.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Halva priset! http://www.wollmars.com/product.asp?product=19572
Hoppas det inte blev en sådan här
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Björntjänst
Hoppas det inte blev en sådan här
Hoppas det inte blev en sådan härhttp://sv.m.wikipedia.org/wiki/Björntjänst
Det vet man ju inte numera, eftersom ordet "björntjänst" numera har två diametralt motsatta betydelser. Att språk utvecklas får man bara acceptera, just ordet björntjänst betyder därför helt olika saker för yngre och för äldre personer.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/65996?programid=411
Det vet man ju inte numera, eftersom ordet "björntjänst" numera har två diametralt motsatta betydelser. Att språk utvecklas får man bara acceptera, just ordet björntjänst betyder därför helt olika saker för yngre och för äldre personer.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/65996?programid=411
Men är det så att björntjänst betyder något positivt? Jag är bara 30, trodde inte att jag var så efter än, men jag skulle inte tolka "björntjänst" som nåt annat än en otjänst (om än väl menad).
Däremot har jag märkt att "lök på laxen" (vilket bara låter godare i mina och många andras öron) och "vädra morgonluft" (vilket egentligen kommer från Hamlet, när hans fars spöke måste dra eftersom gryningen kommer, men snarare glidit i betydelsen till att något börjar få ett uppsving) inte har "gammal" betydelse längre.
Att språket utvecklas har jag inget emot, men när folk inte kan förstå vad talesätt och synonymer innebär och därmed ger språket nyanser som gör det mer svårförstått så protesterar jag.
Samma sak med särskrivningar, syftningsfel och liknande, där finns dessutom hjälp i de flesta ordbehandlare.
Om några år har vi rinkebysvenska som riksdialekt, där alla kan säga vad som helst och hävda att det är rätt på grund av språkutvecklingen.
Det är inte en utveckling jag vill se.
Mitt första svar i tråden var ju resultatet av den frispark TS lade upp, ingen vill ju göra någon en björntjänst med den ursprungliga betydelsen.
Samma sak med särskrivningar, syftningsfel och liknande, där finns dessutom hjälp i de flesta ordbehandlare.
Om några år har vi rinkebysvenska som riksdialekt, där alla kan säga vad som helst och hävda att det är rätt på grund av språkutvecklingen.
Det är inte en utveckling jag vill se.
Mitt första svar i tråden var ju resultatet av den frispark TS lade upp, ingen vill ju göra någon en björntjänst med den ursprungliga betydelsen.
Hoppas det inte blev en sådan härhttp://sv.m.wikipedia.org/wiki/Björntjänst
Tack för tipset. Men dessvärre så va det inte den färg sättningen jag va ute efter. Och det som vart det heta ämnet på denna tråd, angående björntjänst. Så vart jag lite överraskad att det va rätt negativt. jag har blivit lärd som att det är en stor gentjänst. Men ack så fel jag hade.
Hoppas TS nu fått svar på frågan om Lundhags kläder.
Om språk: det verkar ha blivit mode att försvara varje avvikelse eller missuppfattning,
som kanske inte ens är särskilt utbredd, som "utveckling", som man dessutom ska finna sig i.
Det är ju ingen idealisk situation att ett ord plötsligt används i två motsatta betydelser. Då rättar man vänligt misstaget för att bespara den felande en ytterligare fåt, och TS verkar ju ha uppskattat det.
Med vissa idiomatiska uttryck är det så enkelt som att yngre ofta inte känner till dem.
Låter man dem gissa på en flervalsfråga om björntjänst, krokodiltårar, getöga etc. kan mycket väl ett felaktigt alternativ överväga, inte för att uttrycket håller på att ändra innebörd utan därför att den tillfrågade bara gissar på det som verkar mest logiskt. Vad dessa ord betyder kan man ju faktiskt inte räkna ut, man måste veta. Kanske lika bra att de försvinner. Majoriteten bland yngre använder dem inte alls. Det är utvecklingen i detta fall.
Värre är kanske att fullkomliga meningslösheter brer ut sig, p g a en kombination av okunnighet
och bristande eftertanke. "Det vet i fan" - vem vet vad i vad? - man känner alltså inte till konjunktivformen "vete" ("det må Djävulen veta"). "Och ena sidan", "och det grövsta" - "å" tolkas som "och" (det uttalas ju lika) därför att man inte känner till denna form av prepositionen "på".
Och många störs alltså inte av att uttrycken i fråga blir totalt meningslösa.
gundj nämner särskivning - det är faktiskt inte så vanligt som många tror. När någon skriver
"skit häftigt" eller "saffrans bulle" kan man nästan vara nästan säker på att det går hand i hand med ännu mer uppenbara språkfel, ofta gränsande till olslighet. Någon utveckling är det defintivt inte.
Sådärja, åter till ämnet.
Om språk: det verkar ha blivit mode att försvara varje avvikelse eller missuppfattning,
som kanske inte ens är särskilt utbredd, som "utveckling", som man dessutom ska finna sig i.
Det är ju ingen idealisk situation att ett ord plötsligt används i två motsatta betydelser. Då rättar man vänligt misstaget för att bespara den felande en ytterligare fåt, och TS verkar ju ha uppskattat det.
Med vissa idiomatiska uttryck är det så enkelt som att yngre ofta inte känner till dem.
Låter man dem gissa på en flervalsfråga om björntjänst, krokodiltårar, getöga etc. kan mycket väl ett felaktigt alternativ överväga, inte för att uttrycket håller på att ändra innebörd utan därför att den tillfrågade bara gissar på det som verkar mest logiskt. Vad dessa ord betyder kan man ju faktiskt inte räkna ut, man måste veta. Kanske lika bra att de försvinner. Majoriteten bland yngre använder dem inte alls. Det är utvecklingen i detta fall.
Värre är kanske att fullkomliga meningslösheter brer ut sig, p g a en kombination av okunnighet
och bristande eftertanke. "Det vet i fan" - vem vet vad i vad? - man känner alltså inte till konjunktivformen "vete" ("det må Djävulen veta"). "Och ena sidan", "och det grövsta" - "å" tolkas som "och" (det uttalas ju lika) därför att man inte känner till denna form av prepositionen "på".
Och många störs alltså inte av att uttrycken i fråga blir totalt meningslösa.
gundj nämner särskivning - det är faktiskt inte så vanligt som många tror. När någon skriver
"skit häftigt" eller "saffrans bulle" kan man nästan vara nästan säker på att det går hand i hand med ännu mer uppenbara språkfel, ofta gränsande till olslighet. Någon utveckling är det defintivt inte.
Sådärja, åter till ämnet.
Hallå, är på jakt efter ett enigma sett från lundhags, Men är som att hitta en nål i en höstack. Tänkte kolla om det är nån som kan tipsa på butiker som möjligen har denna modell kvar i sortimentet. Det som är att denna modell har utgått ur lundhags sortiment. Så chansen att finna dessa är ju på ett fyndbord eller begagnat av någon. Någon som kan komma med tips som kan leda fram till att jag får tag på dessa har gjort mig en björntjänst![]()
Har du provat att kontakta Lundhags outlet?
Liknande trådar
- Svar
- 6
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg