Lundhags eller Meindl?

Re: Gore tex = Våt tex

Peifen; sa:
Problemet med Gore i skor är att det blir väldigt tätt.
Du har ett foder, ett membran (som lätt skadas) och ett hårt behandlat läder som ytterlgare försämrar ventilationen.

Summan av kardemumman blir att kängan är våt på kvällen.
Teoretiskt skall man torka kängorna över natten. I praktiken är det omöjligt åtminstone på tältturer.
I ofodrade kängor tex. Lundhags tar man ut fodret (sockan) och torkar separat, vilket funkar bra.
Dessutom har de membrankängor jag använt börjat läcka ganska fort.

Så om valet står mellan Meindl och Lundhags så är mitt svar. Lundhags

Håller med. I blöt fjällteräng där det tex kan vara myrmark, som man riskerar att gå ned sig i, så är ett par ofodrade helt överlägsna. Fodrade är desutom betydlig varmare sommartid.

Jag har kört Lundhags i tio år och aldrig riktigt tyckt om dem på grund av att det kännts som att gå med ett par betongblock. Köpte ett par fodrade förra året och de kommer jag inte använda mer. Dagens lundhags verkar betydligt bättre än mina gamla lundhags så det blir nog ett par till sådana.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Re: det är avgjort...

KLAGER; sa:
magbe238; sa:
Det blev ett par Meindl Performance...
Den visade sig vara kängan som satt bäst på min fot. Hur jag än bytte sockar och grejade fick jag aldrig hälen att sitta fast i Lundhagskängan :-(

/Mange

Vad kostar ett par performance i Sverige nu? Tidigare var de mycket dyrare i Sverige än i resten av Europa:

http://net.friluftslageret.dk/index.aspx?type=Product&PC=293&Pid=308195

Lycka till med dina nya kängor. Hoppas du får många trevliga turer med dem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips