Löpning= mindre muskler??

Som jag förstår det, och tror mig uppleva, så gör löpning på distanser från cå 1 mil och uppåt (längre distanser) att man minskar i muskelmassa. Framför allt de muskler man har tränat till sig på överkroppan genom hårt slit på gymmet.

Jag har läst att detta beror på att det bildas fria radikaler i kroppen under uthållighetsträning som är elaka och bryter ner muskler. Dessa kunde dock motverkas genom ett tillräckligt intag av antioxidanter och E-vitamin.

Stämmer detta, vilket isåfall betyder att jag har ett underskott av dessa anioxidanter och E-vitamin? Eller ska jag helt enkelt öka slitet på gymmet om jag vill fortsätta med löpning??

Jag inget om några elaka radikaler, men helt klart är att du måste jobba hårdare på gymmet för att behålla stor muskelmassa, och samtidigt se till att få högre kvalitet på återhämtningen (bättre mat, sova mer).

/Håkan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ät mer, vila mer, sköt återhämtningen i samband med gymet och löpningen.
Reducera kanske styrketräningen i perioder med mycket löpning.
Du får testa och se vad som funkar helt enkelt.

Fria radikaler

Jag är ingen expert, men det känns spontant som om något är väldigt fel om dina muskler börjar brytas ner pga fria radikaler. Dylika bildas förvisso vid hård träning, men såvitt jag vet kan man hålla dem i schack med antioxidanter, tex C-vitamin. Fredrik Paulun har skrivit en del om fria radikaler, kolla http://www.paulun.com så kanske du hittar något matnyttigt.

En troligare förklaring är väl att de byggstenar (näringsämnen) som tidigare byggde upp dina överkroppsmuskler numera även åtgår till att bygga upp dina "löparmuskler", alltså lår, benhinnor och annat? Alltså blir det mindre över till din vältrimmade överkropp :). Att dina muskler skulle börja brytas ner aktivt verkar både otroligt och alarmerande.

inte otroligt

Kroppen bygger upp och bryter ned om vartannat hela tiden. Även icke långdistansare bryter periodvis ned muskler, och det är inte märkligt att det blir mer av det med långa, energikrävande pass. Att kroppsbyggare går upp på natten för att äta är ju just för att försöka minimera nedbrytningen av muskelvävnad.
Däremot har jag inte hört att de fria radikalerna skulle vara ansvariga.

Återuppbyggnad

sibilja; sa:
Kroppen bygger upp och bryter ned om vartannat hela tiden. Även icke långdistansare bryter periodvis ned muskler, och det är inte märkligt att det blir mer av det med långa, energikrävande pass. Att kroppsbyggare går upp på natten för att äta är ju just för att försöka minimera nedbrytningen av muskelvävnad.
Däremot har jag inte hört att de fria radikalerna skulle vara ansvariga.

Jag tror att det var ungefär så jag menade, men jag trasslade nog in mig nånstans... ;-) Det handlar ju isåfall snarare om en slags naturlig omfördelning av muskelmassa. Det jag undrade över var om de fria radikalerna som frigörs dessutom börjar äta muskler utöver den naturliga nedbrytningen och återuppbyggnaden? Det verkar märkligt.

Lethron; sa:
Som jag förstår det, och tror mig uppleva, så gör löpning på distanser från cå 1 mil och uppåt (längre distanser) att man minskar i muskelmassa. Framför allt de muskler man har tränat till sig på överkroppan genom hårt slit på gymmet.

Jag har läst att detta beror på att det bildas fria radikaler i kroppen under uthållighetsträning som är elaka och bryter ner muskler. Dessa kunde dock motverkas genom ett tillräckligt intag av antioxidanter och E-vitamin.

Stämmer detta, vilket isåfall betyder att jag har ett underskott av dessa anioxidanter och E-vitamin? Eller ska jag helt enkelt öka slitet på gymmet om jag vill fortsätta med löpning??

Liponsyra plus proteintilskott minskar generellt sett muskelnedbrytning. Äter du tillräckligt bra plus dessa tillkott skall det nog inte ske nagon större nedbrytning. Men en viss omfördelning far du nog räkna med. Kroppen anpassar sig ju och du bli en bättre löpare om du väger mindre. Kolla in Haile Gebreselasi( säkert felstavat).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips