Löparskor. Vad hände egentligen?

Efter ca 10 års frånfälle från löpning var det dags att plåga sin stackars kropp och mota gubbkroppen i grind.

Ger mig ut för att hitta ett par okej skor. Brukade använda och gilla asics och saucony förr. Men blir smått chockad av det dom säljs. Allting, och jag menar allting, har tumstjocka sulor! De ser ut som nån AI rendering av "running shoe for Boris Karloff"! Asså när jag var mer aktiv var det liksom zero drop och tunna sulor, nu är det två tum drop och sulor bestående av tjockpannkaka.

Och jag upplevde dem inte som särskilt bekväma att springa i heller. Och estetiskt repulsiva. Relativt tunga mot mina gamla asics (som har blivit nedgraderade till trädgårds- och fårklippningsskor).

Har ni några tips på skor så jag slipper se ut som en av mupparna?
 
Haha, välkommen till 2023 och nytt sko-mode! ;)
Förslag att kika på, och/men utsidan kan bedra lite med uppdragen sulkant kanske? Saucony Kinvara (kolla om du hittar 13, ser lite mer slimmad ut än 14), Nike Pegasus? Två rätt schyssta allroundskor.
 
Haha, välkommen till 2023 och nytt sko-mode! ;)
Förslag att kika på, och/men utsidan kan bedra lite med uppdragen sulkant kanske? Saucony Kinvara (kolla om du hittar 13, ser lite mer slimmad ut än 14), Nike Pegasus? Två rätt schyssta allroundskor.

Det är här man måste ta ställning. Resignera och acceptera omvärldens idioti eller gräva ner hälarna och stödja sånt man tycker är bra. Jag överväger att köpa ett par Walsh och fila ner dubbarna.
 
Jag har inte haft några löpar-semestrar, men ändå samma problem! Vart tog alla bredtåiga, lätta, ostoppade, odämpade, platta barfotaskor vägen? Utom då några nischade amerikanska märken som inte finns här att prova IRL? De har faktiskt räddat mina knän och jag vägrar springa i något annat.

I fysiska butiker finns i princip bara Altra; visserligen bredtåiga och "odroppade", men alldeles för dämpade (och för min del för stora kring vristen/mellanfoten).
Inov8 är för smala om tårna.
Merrell har sin "glove"-serie, välgjorda och rätt sköna så det kan vara ett tips. För mina fötter har de för lite "midja" för min smala mellanfot/vrist, och väl smal tåbox som är alltför rundad på insidan (den knäcker då in stortån).

Xero, vissa modeller av Topo, Vivobarefoot, Joe Nimble m fl finns ju, men måste beställas online (fr a min lilla storlek), och med tanke på mina knepiga fötter ser jag tio omgångar returer framför mig och ger upp. Ni som vågar köpa online kan se denna lista som ett tips.

Mina urgamla Nike Free 4.0 Flyknit var bara bäst och höll otroligt länge; jag sprang i dem tills sulan i princip var i bitar. När jag var som mest desperat hittade jag ett helt oanvänt par till på loppis! Tack vare det klarar jag mig ett tag till, men vad händer sen?

Bevakar denna tråd med stort intresse!
 
Gillar verkligen mina Vivobarefoot Primus Trail II FG. Beställ 3 storlekar kring den storlek do tror du har och returnera de övriga efter att ha provat.
 
Gillar verkligen mina Vivobarefoot Primus Trail II FG. Beställ 3 storlekar kring den storlek do tror du har och returnera de övriga efter att ha provat.
Nu ska jag inte kapa tråden för TS, men har faktiskt provat och för mig faller de på den tjockstoppade hälkappan (direkt skav-förvarning där) och den "avkapade" lilltåsidan (skav på lilltån & alltför rundad för "barfotaspret" med tårna).
 
Ah, ljuva sko-nostalgi! För tio år sen (ungefär) läste folk "Born to Run" och alla pratade om zero drop, barfotaskor, naturligt löpsteg och framfotslandningar. Sen svängde pendeln. Kanske började trendbrottet med att Vibram fick på pälsen för att de hittat på diverse hälsoeffekter med sina tå-skor (även om mina fivefingers förmodligen hade en påtaglig hälsoeffekt för min sambo; hon skrattade hjärtligt varje gång jag hade på mig dem på gymmet...).

Nåväl. Enligt en triathlon-utövande kollega är det idag "karbonskor" som gäller (en term som får både språkvetare och ingenjörer att gråta). Såvitt jag förstås går det i princip ut på att man spänner fast en fjäder under foten, vilket konstigt nog är både effektivt och tillåtet. Elementär mekanik föreskriver att en fjäder också behöver en dämpare, alltså har skorna även tjocka sulor av skum. Jag gissar att det är "karbonskorna" som smittat vanliga löparskor med sitt extremt chunky utseende.

Rådet till TS blir kanske att titta på "tävlingsskor" hos någon av de vanliga försäljarna. Såvitt jag kan se finns det fortfarande en och annan klassisk "speed-sko" kvar i sortimentet (dvs lätta skor med tunna sulor och lågt drop). Dessutom finns det förmodligen en nischmarknad kvar för "barfotaskor", om det funkar. Det kan också vara värt att provspringa några av de klunsigare modellerna, i vissa fall sitter "dad sneaker"-utseendet mest på utsidan. Beträffande det estetiska, well... där är det nog bara att bita i den sura skon.! Förslagsvis kompletterar man skorna med urtvättad tshirt och dubbla snorsträngar, så blir effekten lite mindre.
 
Jo, men hur sköna är de för 14 km grus och asfalt?
Från att för 10+ årsedan endast sprungit i tjocka dämpade löpskor med stor drop till att i princip endast äga Vivobarefoot-skor av olika slag (förutom mina Lundhags Forest II) - så måste jag säga att det blir dessa varje gång jag ger mig ut på löptur - även när turen endast går på asfalt.

Kan dock hålla med joanna om att jag noterar att där är mer rum för tårna än i standardskor, men mindre än i de andra Vivobarefoot-skorna jag äger. Mina fötter tycks långsmala vilket skulle kunna förklara kompatibiliteten med mina fötter.
 
Har Vivo gått tillbaks till bredare tåbox igen? Jag hade ett par jättesköna Vivo, köpta 2010 eller 11. Sen började de snegla på mode och gjorde allt trängre skor med spetsigare tår.

Nu kör jag helt med Lems (finns i Sverige, men inte alla modeller). Jag springer inte, så vet inte om de har lämpliga skor för det. Men bred tåbox har de. Jag har normalt 38 i skor. Eller hade innan åldern tog ut sin rätt och jag låtit tårna bre ut sig barfotaskor det senaste decenniet. Kanske behöver 39 nu, för bredden. När jag skulle köpa filtsula till mina kängor så jag skulle överleva vintern fick jag köpa 46 och klippa till dem Hade nog kunna få i en storlek större, men det fanns inte i butiken. Så så breda är de i tån.

Lems har en ytterligare fördel (för mig). Deras sulor är tunna och väldigt böjliga, men de är inte extremtunna som t.ex. Vivos. Har problem med en hälkudde och den lilla dämpningen som sulan ger passar mig perfekt.

Men nog tycker jag jag sett zero drop av märken som gör normala löparskor också? Har inte lagt på minnet då jag inte behöver såna själv.
 
Ah, ljuva sko-nostalgi! För tio år sen (ungefär) läste folk "Born to Run" och alla pratade om zero drop, barfotaskor, naturligt löpsteg och framfotslandningar. Sen svängde pendeln. Kanske började trendbrottet med att Vibram fick på pälsen för att de hittat på diverse hälsoeffekter med sina tå-skor (även om mina fivefingers förmodligen hade en påtaglig hälsoeffekt för min sambo; hon skrattade hjärtligt varje gång jag hade på mig dem på gymmet...).

Nåväl. Enligt en triathlon-utövande kollega är det idag "karbonskor" som gäller (en term som får både språkvetare och ingenjörer att gråta). Såvitt jag förstås går det i princip ut på att man spänner fast en fjäder under foten, vilket konstigt nog är både effektivt och tillåtet. Elementär mekanik föreskriver att en fjäder också behöver en dämpare, alltså har skorna även tjocka sulor av skum. Jag gissar att det är "karbonskorna" som smittat vanliga löparskor med sitt extremt chunky utseende.

Rådet till TS blir kanske att titta på "tävlingsskor" hos någon av de vanliga försäljarna. Såvitt jag kan se finns det fortfarande en och annan klassisk "speed-sko" kvar i sortimentet (dvs lätta skor med tunna sulor och lågt drop). Dessutom finns det förmodligen en nischmarknad kvar för "barfotaskor", om det funkar. Det kan också vara värt att provspringa några av de klunsigare modellerna, i vissa fall sitter "dad sneaker"-utseendet mest på utsidan. Beträffande det estetiska, well... där är det nog bara att bita i den sura skon.! Förslagsvis kompletterar man skorna med urtvättad tshirt och dubbla snorsträngar, så blir effekten lite mindre.
Har snorbroms modell magnum så snorsträng är svårt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.