Löparskor på fjällvandringen?

Pröva!

Har tidigare gett det klassiska tipset när det gäller ny utrustning så jag gör det väl igen: Pröva!

Testa på en kortare tur hemmavid. Knata i stenskravel och ris, i myrmark och elände. Funkar det inte för dig, får du väl ompröva skovalet och sedan eventuellt dra ut igen! (Praeparatus Supervivet) ;-)

Jag har en kompis som jag vandrade i Sarek med som körde löparskor hela turen (9 dar med 20 kilo på ryggen) i vide-elände, på glaciär (!), stenskravel, överallt. Han var mycket nöjd. Tror inte jag hade varit det däremot. Antar att smaken i fråga om skoval är rätt individuell.

Pröva hemma och se!

/ G

Det finns ju en uppsjö av modeller och varianter som alternativ om man inte vill gà i just láderkängor.

Kolla t.ex pà vilken tillverkare av vandringskängor som helst, sà kan du upptäcka att den största energin just nu gâr ut pâ att ta fram lättare och mer transpirerande skor och kvarts-kängor. Dessa brukar oftast finnas med eller utan Gore-tex, samt ha lámpliga gummi-sulor typ Vibram för vandring.

Personligen anser jag denna typ av skodon vara mer lämpliga än gymnastik-skor om man ska ge sig ut pà vandring o dyl.

Själv använder jag denna typ av lâgskor vid láttare vandringar utan packning och utan alltför mycket ojámn och stenig terräng. I det senare fallet föredrar jag det stöd man fâr i vristen i en känga.

Mvh / Mats

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
LonesomeHiker; sa:
Tack för er input.

Är det inte så att både kängor och löparskor blir blöta. Det tar iofs längre tid för kängorna att bli blöta men när de väl är blöta så är det inte helt trivialt att få dem torra igen.

Konstmaterialet i löparskorna må bli blötare fortare men torkar väl sedan snabbare.

Eller tänker jag fel?

(min två veckorspackning väger 18kg inkl. mat och kläder på kroppen)

Löparskorna kommer garanterat att bli mycket blötare, vilket du lär upptäcka redan vid den första bäck du ska passera. Kängorna står emot vid de flesta vad, och är det djupare än vad kängorna är höga får man ta av sig i sandalerna just då.

För att kängorna under en vandring ska bli genomfuktiga krävs dagsregn, är min erfarenhet. Jag har ett par gamla Lundhagskängor, men eftersom de är ofodrade så brukar de inte bli tillräckligt blöta för att de dubbla sockorna ska bli dyngsura. Men med ett par löparskor kan du räkna med att ha strumpor som är så blöta att de går att vrida ur mest hela tiden.

Men med ett par löparskor kan du räkna med att ha strumpor som är så blöta att de går att vrida ur mest hela tiden.

Dumheter, jag hade ett par Adidas Saunster löparskor, och förrutom de dagar det vräkte ner, så var det inga problem med blöta sockor... På de 13 dagar jag spenderade på kungsleden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips