Löparskidor med Rottefella NNN BC-bindning

Jag har utrustning för turskidåkning som jag är mycket nöjd med. Nu har jag funderingar kring att skaffa ett par smalare löparskidor att komplettera med, som jag vill använda till att åka lite lättare och snabbare i de preparerade skidspåren.

Min fråga är om det är möjligt att kombinera löparskidor tillsammans med Rottefella NNN BC-bindning? Vad finns det för nackdelar med denna kombination?

Tanken är att jag inte vill köpa på mig för mycket specialutrustning, istället vill jag så långt det är möjligt kombinera den utrustning jag redan har. I det här fallet handlar det om att använda mina turpjäxor Crispi Vidda med BC-bindning, stavar med större trugor tillsammans med ett par löparskidor.

Givetvis blir det inte någon optimal kombination. Men jag ska varken tävla eller motionsträna med löparskidorna. Jag vill bara ha ett par lättare skidor som jag kan åka lite snabbare i spåren med än med mina turskidor. Är det någon här på Utsidan som kan ge goda råd kring mina funderingar eller andra tips?




Jag har kört exakt den kombinationen fast med salomons BC skor och bindning på en renodlad värsting-race-spår-längdskida.

Vad det gäller montaget var det absolut inga problem, hos salomon var det tom exakt samma skruvindelning, jag behövde bara borra ett nytt hål längst bak.

När det gäller kuddens hårdhet tror jag nog att det är lite individuellt hur man upplever skidans (bindningarnas) egenskaper. Jag har på ett annat par, med vanliga salomon equipe bindningen, kört ganska många mil klassiskt med den hårdare skatekudden och inte var det så besvärligt att det hämmade åkningen i någon jätte stor bemärkelse.

Skulle det ändå bli ett problem bör du nog kunna modifiera kudden (säljs lösa som reservdel) endera kapa bort någon millimeter eller kanske borra något hål igenom dom, i rörelseriktningen.

Om nu inte NNN BC bindningen skiljer sig betydligt från salomons motsvarighet är min absoluta uppfattning att du inte behöver oroa dig varken för montaget eller bindningens egenskaper.

Är det över huvudtaget något du ska fundera på så är det nog i så fall hur du kommer använda skidorna och hur pjäxorna fungerar ihop med den typen av åkning.

Ska du enbart köra maskin preparerade motionsspår och då i huvudsyfte att köra fort /träna tycker jag inte det är så lyckat. Pjäxan i sin konstruktion och styvhet är inte helt avstämd mot längdskidan. Det kan nog nästan vara snudd på att du kan få problem med och ont i ben /fötter om du ligger och kör mycket /långt med den skon. Kör du riktigt hårt vill du kunna tighta till skon också, så den sitter stadigt som en vanlig löpardojja, utan massa sockor och annat som gör att den glappar i hälen osv. Du kommer också svettas i betydligt större omfattning vilket kanske inte är så fräscht när det är dags att ta samma skor på söndags-fin-skridsko-turen.

Jag skapade den här lite udda kombinationen för att kunna "gå på tur" med race-grejer i högt tempo. Jag ville kunna använda dom lite rejälare, i skaftet styvare och högre samt varmare pjäxorna ihop med race skidans egenskaper på dom ställen där turskidor egentligen inte behövdes och mina ordinarie längdgrejor (pjäxor) var lite klena. Typ uppe i fjällen på egen-uppkörda spår /skoterled, i kombination med nedfärd i nån slalombacke, skaråkning etc

Att gå på tur är för mig maximala naturupplevelsen och friheten. Att köra järnet i motionsspår ger största kickarna på andra plan. Med den här utrustningen kan man kombinera det bästa ur två världar. Men det är också till den enda användningen jag rekommederar det.

Kommer du åka mycket i renodlade motionsspår är det betydligt bättre att du köper en uppsättning pjäxor till. Ekonomiskt går det på ett ut ändå, om du tänkt åka en del. Pjäxor håller inte i all evighet, så då kan du lika gärna slita ut dom paralelt och få fördelarna på köpet
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.