Löparknä och hur man blir av med det

Ännu en löparknädiskussion, men jag har några frågor som jag inte lyckats finna svar på någon annanstans. Jag har fått tillbaka mina besvär efter några år utan besvär. Förra gången var det efter Marathon, och denna gång efter Halvmarathon.

Jag har använt mig av strechning (se länk) som fungerat mkt bra, men besvären är tillbaka ändå. Nu undrar jag om det är någon som provat knäskydd/hjälpmedel (se länk) för att undvika löparknä.

Hjälpmedel för löparknä:
http://www.nextag.com/iliotibial-band-strap/search-html
https://secure.cho-pat.com/products/product.php?product_type=10

Strechning för löparknä:
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8173

Tacksam för svar!
 
Hade problem med löparknä för många år sen! Då spelade det ingen roll vad jag gjorde å hur länge jag vilade! När jag började springa igen så kom det tillbaka direkt!
För att inte bli tokig så började jag cykla istället efter nåt år på cykel testade jag löpning igen å inga som helst problem å har inte fått tillbaka det igen!
Tror man stärkt upp vissa muskler å senor kanske ändrat nåt läge på dom!

/Janne
 
Kanske svaret är att prova lite alternativ träning, kombinerat med mkt strechning. Glömde skriva att jag även har gjutit inlägg till skorna vilket hjälpt tidigare, men nu inte längre lyckas hålla löparknät borta. :(
 
I mitt fall var skorna för gamla (löparskors gummi håller max 2 år har jag för mig.
Dagen efter jag köpt nya skor och provsprang försvann smärtan direkt, skönt nog.
 
Om du har väldigt ont och fästen är inflammerade måste du vila detta innan du börjar tex stretching av musklerna som tillhör it-bandet... Och det är ofta svårt det där eftersom der lätt rivs upp..... Men.
Undvik att belasta i mer än 90grader, håll knäet i rak riktning, bra skor, springa ej i nedförslut, massage, akupunktur, knäskydd, gör inga rivstarter, bygg upp muskler med excentrisk träning. Brukar bli bra tillslut.
 
I mitt fall var skorna för gamla (löparskors gummi håller max 2 år har jag för mig.
Dagen efter jag köpt nya skor och provsprang försvann smärtan direkt, skönt nog.

Hade samma problem. Bytte till skor med bättre pronationsstöd. Problemen borta.

När det var som värst kunde jag knappt gå ned för trappor. Var man ute och sprang och det började göra ont fick man gå hem. Gick inte att fortsätta.
 
löparknä...

Hej hej!
Du har redan fått så många bra svar...
Vila är väl det första man kan testa och sedan börja på lite mjukare underlag med kortare distanser med riktigt bra skor och knästöd vid löpning... min sjukgymnast observerade att jag BARA skulle använda skyddet vid löpning, att musklerna kan tendera till att försvagas om man använder den för flitigt i övrigt.
Jag hade en knäskada som gav liknande symptom som vid löparknä och då fick jag starta mjukt kombinerat med stabiliseringsövningar som stärker musklerna kring knäet, samt träning med balansbräda och stretch. Hoppas det ger sig! Lycka till.

Mvh. Nova09
 
http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4472

Se första övningen - 4.1 Gluteus Maximus:

Efter vad jag har hört från två oberoende källor (en elitmotionär och en naprapat) så är det den som gäller! :)

Lycka till!
// Patric

Precis!

Kombinera med muskelövningar för musklerna runt knän, t ex balansplatta som redan nämnts. Varierad träning och ff a variation på underlag gör också susen. Skogslöpning är balsam för trötta knän.

//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nils-jerker Problem med knäsena(löparknä) Träning och hälsa 22
Gaion Löparknä...ännu en gång. Träning och hälsa 15
Nalta_eljest Löparknä Träning och hälsa 10
srpp Löparknä Träning och hälsa 26
Bahman har jag löparknä? Träning och hälsa 10
Livetiskuggan Varför fryser man? Träning och hälsa 31
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
anoonym '' man boobs '' Träning och hälsa 7
flanell vad kan man utläsa i procent av maxpuls Träning och hälsa 31
Bettega Exportera Suunto X6Hr-data till Excel-hur gör man? Träning och hälsa 2
bigfoot Hur blir man starkare i uppförsbackar? Träning och hälsa 17
Mezzner Hur blir man av med bursiter? Träning och hälsa 18
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
montanaemma Hur förbereder man sig för Himalaya? Träning och hälsa 8
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
bash Vad kan man ha i ryggsäcken som tyngd? Träning och hälsa 21
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
anncarin Vad ska man väga? Träning och hälsa 27
bigfoot Man tackar Träning och hälsa 1
Kalle E Varför springa när man kan gå? Träning och hälsa 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.